• Alle som kjører kabriolet er prisbevisst, humrer Øyvind Sandnes. Derfor fylte han onsdag kveld bensin på Smart-stasjonen i Sandviken.

Eirik Meling

Smart i Sandviken er billigst i BTs lille pristest. Onsdag kveld kunne man tanke der for 9,89 kroner per liter.

— Jeg så at det var billig her nå, derfor stoppet jeg. Jeg prøver å fylle billigst mulig. Alle som kjører kabriolet er prisbevisst, fleiper Øyvind Sandnes.

— Fremtiden i våre hender mener prisen burde økes til 20 kroner for en liter bensin?

— Det spørs om de har så stor støtte. Man må kjøre bil i Norge. Grensen for hva som er dyrt flytter seg dessuten gradvis oppover. Det er ikke lenge siden det ble krise da bensinprisen bikket ni kroner, sier han.

Bergen billigere

Bensinprisen i Norge har aldri vært så høy som nå, med en veiledende pris på over 11 kroner hos oljeselskapene. Men i Bergen og omegn kan man fylle billigere enn det.

Smart i Sandviken ble fulgt av Esso på Kleppestø, Uno X i Sandviken og Smart på Fjøsanger. Bare Statoil i Helleveien og Hydro Texaco i Indre Arna hadde priser over 10,50.

Sist fredag hadde Os bensinpriser under 8,50 kroner. Nå ser det ut til at priskrigen er over for denne gang, selv om Os fremdeles ligger i øvre sjikt av «billigtabellen».

— Det er lenge til jeg kjører til Os og fyller, slår Kjetil Henjum fast.

Han fyller til både bil og båt hos Uno X i Sandviken.

— Jeg fyller ofte her fordi det er billig. Men jeg visste ikke at Smart var billigere før du sa det. Jeg kjører ikke rundt og leter!

- Ti kroner lite lønnsomt

— De som i dag selger bensin for rundt ti kroner driver en lite lønnsom butikk, sier Knut Hansen, pressetalsmann i Statoil.

Statoil har i dag en listepris på 11,28 kroner, det høyeste noen gang.

— Det er opp til den enkelte forhandler å bestemme sin salgspris. De må vurdere prisnivået i sitt nærområde. Bensin er prismessig et veldig synlig produkt, og bensinstasjonene følger hverandre nøye, sier han.

Hansen mener det er vanskelig å ha lave priser over lengre tid.

— Det er klart det koster for forhandlerne med så lave priser, og til slutt må de opp igjen. Sånn sett er slike bensinkriger normalt relativt kortvarige, sier han.

Pressetalsmannen vil ikke si noe om hvordan bensinprisene vil være i fremtiden.

— Det er avhengig av så mange faktorer. Oljeprisen er ikke nødvendigvis avgjørende. Grunnen til at vi har spesielt høy bensinpris nå er i tillegg til høy råoljepris, at noen amerikanske oljeraffinerier er ute av drift, sier han.

<b>PRØVER Å VÆRE PRISBEVISST:</b> Øyvind Sandnes så at Smart hadde billig bensin og stoppet. - Man må kjøre bil i Norge. Jeg prøver å fylle billigst mulig, sier kabrioletsjåføren.<br/>FOTO KNUT EGIL WANG