— Hvis folk irriterer seg over Bergens stand, så er det helt ok. Det er bedre med reaksjon enn å bli forbigått i taushet, sier Lasse Berntsen, «far» til årets stand.

Det er slutt på at Bergen presenterer seg med skillingsboller, fiskesuppe og fiskeboller – som Trondheims representant i sin tid sparket til værs, til alles Sjølyst og Ola Hiis Berghs fortvilelse.

Nå er det kultur- og festivalbyen Bergen som skal selges inn til nordmenn på tur. Til å slå et slag for kulturen har reiselivsdirektør Ole Warberg fått både festspilldirektør Bergljót Jónsdóttir og leder for Nattjazz, Jon Skjerdal, til å kaste glans over messen. Primært fordi det er de 50. Festspillene og 30. Nattjazz som står før døren. Foran den minimalistiske standen har Ole Warberg plassert performance-kunstner Kurt Johannessen på en skammel.

Kunstneren byr på seg selv, samtidig som han deler ut runde, små papirlapper i forskjellige farger. Det er mulig at de forbipasserende publikummere trodde det var lodd de kunne vinne noe på, men det gjorde de selvfølgelig ikke.

— Vitsen er at publikum får en opplevelse, forklarer Henning Målsnes, infosjef i Festspillene.

Presentasjonen er enkel og uten geberder. På veggen henger kjente og ukjente bergensere i sort-hvittfotos.

— Vi tar for gitt at nordmenn har sett Bryggen i solnedgang, og at de vet hva Fløibanen er, sier Målsnes.

— Å markedsføre kultur som en del av reiseopplevelsen er en av dagens trender, og noe kjente byer har gjort før oss med suksess. Det får våge seg at standen bryter med reisebransjens normer, men det er også meningen, sier Warberg.

— Reisebransjen ynder å selge glansbilder. Vi ønsket å rette fokus på kunst og design; det elegante, enkle og stramme.

Bergen er en av 1000 utstillere fordelt på 60 land på messen. Stryn/Nordfjord og Sunnhordland er også med og kjemper om oppmerksomhet blant de 45.000 som ventes å besøke Sjølyst denne helgen. Reiselivsmessen er nummer 15 i rekken, og den siste før messen går i østerled til Lillestrøm.

BYSELGER: Performancekunstner Kurt Johannessen gjør sitt beste for å selge Bergen på Reiselivsmessen i Oslo
FOTO: ROBERT BRAATHEN