• Det offentlige må bruke sin markedsmakt til å presse frem klimavennlige løsninger.

Dette sier Konrad Pütz i Bellona. Miljøstiftelsen jobber for at kommunene i Norge skal bake miljøkriterier inn i anbudsprosessene, blant annet når det gjelder innkjøp av kjøretøy.

— Vi kan ikke skyve dette ansvaret over på enkeltmennesket. Det offentlige har et soleklart ansvar for å gå foran. Da blir det lettere for privatpersoner å følge opp, sier Pütz, som jobber med miljøteknologi i Bellona.

I forrige uke startet Bellona valgkampen med å oppfordre velgerne til å stemme på partier som vil satse på biodrivstoff i kommunen. De første kommunene som får ros er Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme - som alle har Frp-flertall.

De tre Vestfold-kommunene forplikter seg til å benytte seg av det mest miljøvennlige alternativet når de går til innkjøp av nye biler. Kommunene har valgt å satse på bioetanol, som både gir lavt CO2-utslipp og lite svevestøv.

Daglig leder Nils Tore Skogland i Naturvernforbundet Hordaland er skuffet over at kommunen ikke har flere miljøvennlige biler.

— Alt rotet med Think-fabrikken og Ford som ikke satset, har nok bidratt til at elbilsatsingen falt i fisk. Men nå produseres det igjen, og batteriene har mye større kapasitet enn for ti år siden.

Pernille Hansen, fylkesleder Hordaland Natur og Ungdom. lover å passe på politikerne gjennom valgkampen.

— Elbil er som skapt for kjøring i by. Rekkevidden er ikke et problem. Mesteparten av kjøreturene i Norge er på under en kilometer, sier hun.