Flyet kom fra Fagernes og var innom Gardermoen, før det skulle videre til Stord klokken 08.35 fredag morgen.

— Mens flyet sto på Gardermoen trodde bakkepersonalet at de skulle fylle drivstoff. Men flyet hadde fått det drivstoffet det trengte på Fagernes, og pilotene ga beskjed om at det ikke var nødvendig med etterfylling, sier operativ sjef Gunnar Ågren i Coast Air.

Kapteinen på flyet gikk sin vanlige sjekkerunde for å se at alt så ut som det skulle, før flyet tok av.

- Det sa «plopp»

— Under stigningen fra Gardermoen løsner bensinlokket på venstre vinge. «Plopp», sier det, så hopper det ut, forklarer Ågren.

Lokket var festet med en vaier, så det var sikret, men satt altså ikke der det skulle.

— Det lakk ikke brennstoff ut, men ting var jo ikke som de skulle være, så pilotene bestemte seg for å vende tilbake til Gardermoen, sier Ågren.

Han mener feilen må ha oppstått da bakkemannskapene satte bensinlokket på plass.

— Det sto nok i feil posisjon. Det er vanskelig å se for kapteinen som gikk sjekkerunden, forklarer han.

Tilbake på Gardermoen ble det gjort en inspeksjon av flyet, og det ble ikke funnet ytterligere feil. Hendelsen ble loggført, og flyet fortsatte mot Stord omkring en halvtime forsinket.

Ingen brannfare

Ifølge Ågren utgjorde hendelsen ingen sikkerhetsrisiko.

— Det er veldig uvanlig at slikt skjer, men det hender av og til. Hvis tanken er veldig full, kan det lekke ut litt brennstoff, men dette er så langt unna motoren at det ikke er noen fare for brann. Sånt skal ikke skje, men når det skjer, utgjør det ingen sikkerhetsrisiko, sier Ågren.

Hendelsen vil bli rapportert til Luftfartstilsynet.

Operativ direktør Gudmund Taraldsen i Luftfartstilsynet kjente fredag kveld ikke til den aktuelle hendelsen.

— Men dette er ikke noen enestående foreteelse, slikt har vi hørt om før, sier han. Og forsikrer samtidig eventuelle bekymrede flypassasjerer om at det ikke utgjør noen stor risiko hvis noen «glemmer» å skru på bensinlokket.

— Nå er ikke jeg noen ekspert på denne flytypen. Men normalt er bensinlokket plassert slik at hvis det skulle falle av, sier han.

Ifølge Taraldsen er flyenes tanker konstruert slik at det skal være minimal fare for brann dersom bensinlokket faller av.

— Jeg kan ikke huske at det har vært noen alvorlige hendelser som følge av at bensinlokk har falt av. Sånne forglemmelser og feil er grunnen til at fly er konstruert slik de er. Skulle noe slikt forekomme, så skjer det ikke noe alvorlig. Det er sånn fly bygges, sier han.

Ovind, Jan