— Vi tar knapt en bitte liten del av dem som burde vært stanset. Risikoen for å bli tatt er dessverre like liten som sjansen for å vinne i Lotto, nemlig minimal, sier Thor Ringstad, fagleder i Statens vegvesen til Aftenposten.

Han forteller at 16 transportbedrifter i Oslo og Akershus ble undersøkt spesielt i fjor, og til sammen ble det avdekket 1.200 regelbrudd bare for kjøre- og hviletidsbestemmelser.

— Likevel fisker vi i et bunnløst hav, sier Ringstad. Flere personer som selv har deltatt i kontrollene, sier det samme.

De peker blant annet på at det har vært minimalt med kontroller på E16 over Sollihøgda mellom Akershus og Buskerud. Falske førerkort overses, og Statens vegvesens kompetanse på kontrollsiden blir ikke utnyttet godt nok. Store som små norske bedrifter synder på en rekke områder innenfor tungtransport, fastslår Ringstad.

— Dette går mye på holdninger. Er holdningene dårlige, blåser firmaene like gjerne i teknisk standard som i kjøre- og hviletidsbestemmelsene, sier han.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sa i forrige uke at man avventer konklusjoner fra en arbeidsgruppe som ser på hvordan useriøs tungtransport kan bekjempes.

Aps Annette Trettebergstuen innrømmer at partiet ikke gjorde nok i sin tid i regjering, men håper nå at et nytt og strengere lovverk mot uønsket tungtransport kan være klart til høsten.