Årsaken er at SAS aldri har fløyet på disse to flyplassene. Dermed blir heller ingen overflødige som en følge av at SAS har overtatt Braathens.

— Det gir oss en lettere situasjon enn mange av våre kolleger akkurat nå. Men hva som skjer i framtida vet vi ingenting om, sier lagleder for stuerne ved Kvernberget i Kristiansund, Torbjørn Hoem, til NTB.

Må søke

Han sier at bakkemannskapene på Kvernberget regner med å bli oppsagt som alle andre, men at de får anledning til å søke sine egne jobber. Hvordan disse stillingene er utformet vet foreløpig ingen. Noen frykter at det blir færre heltidsstillinger og flere deltidsstillinger.

Også Hoems kollega i Molde, Steinar Berg, er usikker på hvordan framtida blir, selv om sjansen for at de aller fleste vil beholde jobbene sine i en eller annen form er stor.

Begge er sterkt kritiske til nedbemanningsprosessen.

— De ansatte i Braathens og SAS burde vært behandlet likt, sier Berg.

— Mange av oss har stått på og jobbet her i 30 år. Det er fryktelig å tenke på at kollegene våre skal miste jobbene sine, sier Hoem.

Ektepar uten jobb

Den tredje og største flyplassen i Møre og Romsdal, Vigra utenfor Ålesund, har tidligere hatt trafikk av både SAS og Braathens. Braathens har trafikkert flyplassen lengst, og nesten alle de Braathens-ansatte har lengre ansiennitet enn kollegene i SAS. De fleste av de 60 Braathens-ansatte på flyplassen risikerer nå å miste jobben.

For familien Røsvik på Vigra kan det bli riktig ille dersom 1000 Braathens-ansatte må gå. Både Gunnar og Wibeke Røsvik arbeider for selskapet, og begge kan nå miste jobben samtidig.

— Det som nå skjer er uvirkelig, sier Gunnar Røsvik til Sunnmørsposten.

(NTB)