- Vi klør oss i hodet og skjønner ikke helt hva som er galt og hvorfor båtmarkedet ser ut til å ha spesielle problemer med å komme tilbake. Det startet fint i vinter, men så har det gått dårligere i vår og sommer, sier Thomas Aaland.

Han driver Marex Båtsenter i Asker og selger båter, men ikke så mange som han kunne ønsket seg. Og han er ikke alene.

- Vi regner med at det vil bli solgt 7000–8000 nye båter av alle slag i år. I toppåret, 2007, ble det solgt nærmere 15000, sier prosjektleder Erik Brauner i Norboat, næringsorganisasjonen for alle som lever av salg og stell av fritidsbåter.

Mange selgere

En grunn til at salget av nye båter går tregt, er at slaget av brukte båter nesten står stille: Folk som ønsker å kjøpe ny båt, får ikke solgt den gamle. På finn.no var det i går 18103 fritidsbåter til salgs, 67 flere enn dagen før. Samtidig ønsket 220 å kjøpe båt, tre færre enn dagen før.

- Markedet har mer eller mindre stoppet opp. Det er et spørsmål om båtmarkedet rett og slett er mettet. Er det utgiftsnivået, bensinpriser og annet, som er blitt for høyt? Det spekuleres også i at en del av markedet har gått på land og kjøpt bobil i stedet for båt. Vi vet ikke hva som skjer, og synes det er vanskelig å se hva som skjer i tiden fremover, sier Brauner.

Hans inntrykk er at salget holder seg bedre jo mindre båtene er.

- Det eneste som øker, er vel salg av kajakker.

Mest smått

Leif Bergaas, markedssjef hos Norges største båtprodusent, Askeladden, selger også best i de minste klassene.

- Totalt regner vi med å selge som i fjor, halvparten av toppåret 2007. Vi har båter for folk flest, opp til omtrent 30 fot, og ser at salget går best for de minste båtene, opp til 600000 kroner. Derfra er det veldig tungt, helt til vi kommer opp til de aller dyreste båtene.

En naturlig reaksjon når bruktbåtene hoper seg opp som nå, er at prisene synker og det blir kjøpers marked.

- Hittil har det vært nesten fantastisk hva selgerne har fått for bruktbåter. Etter tre års bruk har de knapt sunket i pris. Det er selvfølgelig fordi en plastbåt holder seg godt og varer lenge, 30 og 40 år gamle båter er blitt solgt til brukbare priser. Nå spørs det om markedet blir mer som for bil; hvor prisen gjerne synker 25 prosent bare den tas ut fra butikkene, og fortsetter å synke med 10–15 prosent i året, sier Brauner.

Men Bergaas i Askeladden vil ikke dumpe prisene.

- I nybåtmarkedet reguleres det ved at vi reduserer produksjonen, men i bruktmarkedet tror jeg prisene vil synke, sier han.