— Hvis vi kan få det til, ønsker vi å gi en oppmerksomhet til kronprinsen og hans følge. De har vært veldig snille oppi dette, meddeler Per Helge Gumpen overfor fvn.no.

Gumpen er en kjent bilforhandler i Kristiansand og det var hans egen båt, en 21 fots Goldfish 2002-modell, som plutselig tok inn vann og i løpet av få minutter sank ytterst i Vestergapet. Dramaet utspilte seg ved 13-tiden søndag, i det en armada av småbåter tok farvel med seilskutene i Tall Ships’ Races.

Uklart om båten blir hevet

Datteren (21), som tok båtførerprøven i fjor, førte båten med fire av sine venner om bord. Det står etter forholdene bra til med alle, ifølge båteieren.

— Det er ikke hyggelig å oppleve sånt. Men det gikk godt, det er vi veldig glade for, sier Gumpen til fvn.no.

Selv var han ikke på fjorden da uhellet inntraff, men kom seg raskt ut til stedet da han fikk meldingen. Så lenge båten ligger på Vestergapets bunn, er det vanskelig å si noe om årsaken.

- Vil den bli hevet?

— Hvis det er mulig, ønsker vi selvfølgelig å få vite årsaken. Men vi vet ikke ennå, det er opp til forsikringsselskapet å bestemme, svarer Gumpen.

- Alt hendte fort

47-åringen er tredje generasjons sjef for familiebedriften, som siden starten i 1936 har vokst til å bli ledende bilforhandler på Sørlandet, med 240 ansatte i Gumpen Gruppen.

I vår solgte de båtvirksomheten i Yamaha Senter Sør AS til Grimstad Bådsenter AS, og fremover vil konsernet satse mer på import av båtmotorer.

Båten som sank søndag er norskprodusert, og således ikke importert via Gumpen-systemet. Men båtmotoren var levert fra egen forhandler.

— Alt hendte fort. Jeg har ingen idé om hva som skjedde eller hvorfor båten tok inn vann. Men jeg er glad det gikk greit, fortalte den unge båtføreren til fvn.no søndag.