– Til alt hell skjedde dette på kvelden 1. juledag, et tidspunkt med svært lite trafikk. Dette kunne gått mye verre, særlig hvis det hadde skjedd midt på dagen. Det var bare flaks at ingen ble tatt av raset, sier operasjonsleder Olav Myrvold i Søndre Buskerud politidistrikt til NTB.

Den 1,7 kilometer lange tunnelen på Eg ved Sande sør for Drammen er vanligvis svært trafikkert.

Politiet kan fortsatt ikke være 100 prosent sikre på at ingen ble tatt av raset.

– Men ut fra det øyenvitner har forklart, er vi nesten helt sikre på at ingen ble tatt av raset, sier Myrvold.

Åpnet tirsdag

Hanekleivtunnelen består av to atskilte tunneler, en for sørgående og en for nordgående trafikk. Tunnelen for nordgående trafikk er ikke berørt av raset, men ble stengt av sikkerhetshensyn etter raset. Tirsdag ettermiddag ble denne tunnelen åpnet for trafikk i begge retninger.

Det vil trolig ta mellom en og to måneder før tunnelen for sørgående trafikk kan åpnes, og Hanekleivtunnelen er ventet å bli en flaskehals i tiden framover.

–20 sekunder unna

Sondre Eftedal kom mandag kveld kjørende fra Oslo mot Larvik og var på vei inn i Hanekleivtunnelen, da han ble stoppet av en mann med refleksvest, og fikk beskjed om at det hadde gått et ras i tunnelen.

– Hadde vi kjørt inn i tunnelen 20 sekunder tidligere, hadde vi blitt tatt av raset, det er jeg sikker på, sier Eftedal til NTB.

Han forteller at mange av dem som var på rasstedet var preget av det som hadde skjedd.

– Det var flest eldre mennesker på ulykkesstedet. De som kom kjørende ut fra tunnelen var forståelig nok ganske sjokkerte. De forklarte at de hadde fått dotter i ørene og at de hadde måttet bråstoppe fordi raset gikk rett foran bilen deres, sier øyenvitnet.

– Dårlig sikret

Informasjonssjef Kjell Hauge ved Norges Geotekniske Institutt ble svært overrasket da han fikk nyheten om raset tirsdag morgen.

– Ras i tunneler skal ikke forekomme. Når det skjer, er det fordi tunnelen er for dårlig sikret, sier Hauge.

Rasstedet ligger i en sone der syenitt møter sandstein.

– Det er mange av tunnelene i Norge som går gjennom fjell med forskjellige bergarter og gjennom soner med spesielt dårlig fjellkvalitet. Men det at det er en dårlig bergart, skal ikke gjøre rasfaren større. Det stiller bare høyere krav til sikringen, sier Hauge.

Ikke fare for flere ras

Hanekleivtunnelen ble åpnet for trafikk 30. oktober 2001. Distriktssjef i Statens vegvesen i Vestfold Roar Gärtner avviser at det ble tatt lett på sikkerheten under byggingen av tunnelen.

– Vi går ikke på akkord med sikkerheten, og sparer ikke på kronene når det gjelder sikring av tunneler, sier Gärtner.

Han sier at Vegvesenet alltid har ment at Hanekleivtunnelen var sikker nok.

– Vi har alltid ment at sikringen var god nok. I ettertid er det lett å si at vi skulle sikret enda bedre, sier han.

Geologer gjorde tirsdag formiddag undersøkelser på rasstedet.

Vegvesenet håper å få ryddet rastunnelen i løpet av romjula.

– Det ligger cirka 200 kubikkmeter stein og betong på en veilengde på 25 meter. Vi tror raset kan utvide seg et par meter på hver side, men det er ikke fare for ytterligere ras, sier G

Bendiksby, Terje
Tunheim, Ivar Jon