KJELL ØSTERBØ ARNE NILSEN (foto) kjell.osterbo@bergens-tidende.no

— Kravet ditt på 7,80 ble faktisk diskutert her i banken. Vi lo litt og tenkte at dette var en artig kunde. Selvfølgelig burde vi invitert deg inn på en kopp kaffe allerede da og betalt . Det angrer jeg på i dag, sier konserndirektør Inge Støve og byr på kaffe og lefser. Det hele begynte da Valeur fikk fire dager på seg til å fremskaffe kopi av kvittering på en regning han allerede hadde betalt. Da svarte Valeur likegodt med samme mynt. Han sendte regning for frimerket og de to kopiene til banken med trussel om 12 prosent rente fra forfallsdato og purregebyr. Først da han truet med inkasso gav banken lyd fra seg og avviste kravet med en meningsløs begrunnelse.

- Dere svarte jo ikke ! Etter at saken stod å lese i Bergens Tidende i går, ble Valeur invitert på kaffe. Under besøket fikk han unnskyldninger samt omvisning i Kreditkassens lokaler av konserndirektøren. - Jeg tenkte at enten ser banken humørfylt på dette. Inviterer meg inn på en kopp kaffe og betaler meg 7,80. Eller så avviser dere det . Men dere svarte jo ikke engang. Ja, ikke før jeg etter to purringer truet med inkasso. - Jeg vil absolutt ikke unnskylde at vi ikke svarte på dine henvendelser. Og det var jo artig at du brukte samme medisin tilbake mot oss. - Så du så meg ikke bare som en kverulant? - Jeg så på formuleringene at dette var en gentleman og en velstudert herre. Valeur ser ut til å like det han hører.

- Hardere enn vi burde Valeur er blitt pensjonist. I sitt yrkesaktive liv var han sivilingeniør og til og med president i sivilingeniørforeningen en periode. Nå er han opptatt av at særlig eldre mennesker får en anstendig behandling og ikke teknofiseres bort i alskens effektivitetskampanjer både i banker og andre steder. - Derfor lurer jeg på om dere virkelig er interessert i privatkunder. Det er jo en ærlig sak ikke å være det, men da bør dere også gå ut og si det. - Vi har 560.000 privatkunder. Uten privatkundene stanser Kreditkassen, slår Støve fast. - Men behandler dere da oss privatkunder på samme måte som bedriftskunder? - Det gjør vi ikke. Men jeg ser at i ditt tilfelle har vi behandlet deg som en bedriftskunde. Derfor var vi nok noe hardere i formuleringene enn vi burde vært. Umulig med langtidsferie - Men om jeg som pensjonist var på langtidsferie i Syden da jeg fikk fire dager til å bevise min uskyld? - Da ville det gått inn i purrerutinene og deretter til Inkassosentralen. Inkasso-selskapet kjører også en ny runde med brev. Men vernet overfor privatpersoner er meget sterkt. - Problemet er at forfallsdatoene er så knappe at det er blitt forbudt å ta lengre ferie i Norge. - Der har du ett poeng. Men jeg har inntrykk av at næringslivet er fleksibel med fakturering i sommerferien og rundt jul. I banken sender vi ikke ut andre fakturaer enn de som gjelder lån i sommerferien, sier Støve.

- Jeg er ingen kverulant Valeurs største bekymring er at privatpersoner som ikke ønsker å komme i nærheten av et tastatur, ikke blir glemt i alle datafisering og avfilialisering. - Hvis vi går for fort frem i datafiseringen mister vi kunder. Derfor må vi fortsatt ha ekspedisjoner med betjente skanker og uten køer. Vi har de korteste køene i byen og vi har ingen kalde glassvegger rundt skrankepersonale. Støve insisterer på å ta Valeur ned i første etasje for å vise han nettopp dette. Jo, Valeur synes det ser bra ut. - Du får hilse dine ansatte her inne og prøve å overbevise dem om at jeg ikke er noen kverulant.