Mari Hovre

Olaf Lorentsen

— Det er flere og flere som har over 700.000 i inntekt. Da krever de mer av banken, forklarer Bjørn Langli, informasjonssjef i Fokus Bank.

Er du blant de 3,3 prosentene av befolkningen som tjener over 700.000 kroner, blir du straks mer attraktiv for bankene. Stadig flere banker flesker til for å tilfredsstille de rikeste kundene. Egen sekretærtjeneste (consierge), rabatter på hoteller og rådgiver som kommer på hjemmebesøk, er noen av godene du kan få. Som Fokus Bank sier: «Fordi våre beste kunder fortjener å ha det litt bedre».

— Platinum-kundene våre er kremen av bankkunder i Fokus Bank. Jeg er helt overbevist om at folk vil kreve mer i forhold til rådgivning når de får mer penger. Det nytter ikke å bare være gode på boliglån lenger. Det har vi sett, og vi tar det på alvor, sier Langli.

Superkundene

1,3 prosent av befolkningen tjener over en million kroner. Noen banker skiller mellom nedre og øvre sjikt blant dem som tjener mye. Flere banker har også egne programmer for superkunder. I Fokus Bank får alle med over 25 millioner i formue tilbud om Merchant bank.

— Dette er kremen av alt. Disse kundene får consierge-tjeneste og rådgivertjenester 24 timer i døgnet. I tillegg får de tilgang til det meste som finnes av lounger. Alle våre beste kunder blir invitert på sosiale og faglige arrangementer i banken, forteller Langli.

Også Nordea tilbyr Private banking-tjenester til sine beste kunder. I Nordea anses alle med over 1,25 millioner kroner på bok som velstående, mens de med over åtte millioner kroner i formue blir karakterisert som formuende.

— Dette er en gruppe som vokser. Det har vært gode tider i hele Norden en stund, men spesielt i Norge. Dette segmentet har vokst med 6-8 prosent de siste årene, og vi regner med like stor vekst i årene som kommer, sier Tom Knoff, leder av Nordea Private banking i Norge.

Eksklusiv gruppe

Hos DnBNor er Saga-kundene de gjeveste. Banken stiller høye pengekrav til sine Saga-kunder.

— Vi har hevet nivået for Saga-kunder, og kommer kanskje til å heve det enda mer. Det blir stadig flere slike kunder, og vi ønsker å gjøre det beste for dem. Har en rådgiver for mange kunder, får ikke kunden så god service. Det er hard konkurranse om disse kundene, og vi ønsker å bruke vår beste kompetanse for dem, sier Svein Eigeland, banksjef i DnBNor i Kristiansand.

Bankenes favorittkunder betaler en fast sum i måneden eller i året for sine goder. Men det er ikke tvil om at bankene tjener på de rike kundene sine.

— Vi bruker mer ressurser på disse kundene. Jeg kan ikke gå ut med tall, men det er klart vi tjener mer på dem enn på vanlige bankkunder, sier Tom Knoff i Nordea.

Likt for alle

Samtidig som noen banker spesialiserer seg på de rikeste, markedsfører andre seg med likhet for alle.

— Kundeprogrammer? Nei, fysj! Hos oss blir alle behandlet likt, enten de har mye eller ikke fullt så mye penger. Våre kunder velger oss fordi de vil ordne ting selv. De kan også få rådgivning, men det er likt for alle, sier Andris Hamre, informasjonsansvarlig i Skandiabanken.

Sparebankene og Postbanken har kundeprogrammer, men ingen som er skreddersydd for millionærer.

— Vi har ikke noe budsjett som er satt av til fine middager. Alle kunder skal føle seg velkomne hos oss. Det kan hende vi taper kunder i det segmentet, men vi mener det er smart å behandle alle likt, sier Kristin Paus, informasjonssjef i Postbanken.

Bergens Tidende/Fedrelandsvennen