Det er American Express' europeiske reiseindeks som hevder at hotellprisene ved de såkalte mellomklassehotellene i Bergen har økt med hele 27 prosent i annet kvartal i år.

Dette er en dramatisk økning siden prisene fra Bergen i samme kategori sank med hele 14 prosent i første kvartal, hevder American Express i en pressemelding som ble sendt ut tirsdag. American Express legger til at prisutviklingen i Bergen er helt motsatt av det man har sett i Oslo. Undersøkelsen baserer seg på listepriser ved hotellene.

Helt utenkelig

— Dette stiller jeg meg mildt sagt undrende til. Disse tallene må være feil, sier administrerende direktør Jan Sverre Stray ved First Hotel Marin i Bergen. Stray er også leder av Reiselivsbedriftenes Landsforbund i Hordaland.

— Hotellene justerer prisene alt etter om det er selgers eller kjøpers marked. Vår toppsesong strekker seg fra 15. mai til utgangen av september. Da er det selgers marked, og da tjener vi mest penger. Men prisøkninger på 27 prosent virker helt utenkelig på bakgrunn av det tøffe markedet Bergenshotellene befinner seg i. Hos oss snakker vi om en prisvekst på under 20 prosent i siste tre års periode, sier Stray.

Ingen prisfest

Hans kollega på Rica Hotell i Bergen sentrum, Henry Hansen, rister også på hodet av tallene fra American Express.

— Jeg stiller meg helt uforstående til slike påstander. Det er i hvert fall ikke representativt for vårt hotell. Vi har bare hatt en prisøkning på tre-fire prosent i ordinære priser, sier han.

Også direktøren ved Rainbow-hotellene Rosenkrantz, Bristol og Bryggen Orion, Dag Dybesland hevder at undersøkelsen til American Express tar feil.

— Jeg skulle ønske det var sant. Men våre hoteller har i alle fall ikke fått del i en slik prisfest. Dette må være tatt helt ut av luften. Men jeg innser at visse grupper av utenlandske gjester opplever at hotell er dyrt når priser oppgitt i en sterk norsk kroner skal betales med eksempelvis Euro, sier Dybesland.

Stor etterspørsel

Direktør Sandra Hovland i American Express Norge står imidlertid på sitt. Den store prisveksten i Bergen er kommet på grunn av svært stor etterspørsel etter hotellrom i første del av turistsesongen, da det også var mye godt vær i Bergen.

— Hotellprisene gjenspeiler sesongvariasjonene. Den store prisøkningen har sammenheng med at prisene gikk ned i kvartalet før. Så på årsbasis vil dette jevne seg noe ut, sier Hovland.