KJELL ØSTERBØ

Næringslivsledere er i hvert fall overrepresentert på alt fra landskamper i fotball til, ski-VM og Festspillene i Bergen. Stadig flere bedrifter som sponser utøvere og arrangementer, inviterer med seg viktige kunder til disse begivenhetene. Jo mer sentrale beslutningstakerne er, desto flere invitasjoner får de.

— Under Festspillene får jeg rundt 10 invitasjoner med påfølgende middager, sier en direktør i en stor bergensbedrift.

Mer lukrativt er det med invitasjoner til EM i fotball i Portugal eller VM på ski.

- Normal kundebehandling

Under VM i skiskyting i Oberhof i Tyskland inviterte Vital rundt 150 av sine viktige kunder til dette arrangementet.

— Kundene betalte en egenandel på 4000 kroner hver, mens vi dekket arrangementet og bespisningen, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Skålnes.

Egenandelen betales ikke av privat lommebok, men av kundenes arbeidsgiver, på linje med kurs og konferanser.

— Er dette å betrakte som smøring?

— Nei. Dette er normal kundebehandling der vi bygger relasjoner og tillit til våre kunder, sier Skålnes.

— Hva vil dere oppnå?

— Å bygge personlige relasjoner og tillit er nok viktigst. Dernest ønsker vi å spre informasjon om våre produkter og dele vår kunnskap om markeder og ulike andre forhold, sier Skålnes.

— Hvilke faglig informasjon fikk kundene som var med på skiskytter-VM?

— Vår finansdirektør hadde foredrag om finansmarkedene og vi hadde leder av Olympiatoppen, Børge Stensbøl, som snakket om prestasjonskultur.

- En trussel

— Dette er ikke uproblematisk. Slike arrangementer kan absolutt være en trussel mot den enkeltes integritet og uavhengighet. Her er det vanskelige grenseganger. Det er forskjell på en festspillbillett og en tur til USA, sier Alexander Cappelen som er leder av Senter for etikk og økonomi ved NHH.

— Det er ikke mulig å forby slike ting og det er selvfølgelig viktig å skape kontakter mellom bedrifter og kunder. Faren er at man lett vil kunne tilby «pakker» som likner på gode faglige arrangementer, men hvor det faglige i realiteten er en vits. Og da snakker vi om smøring, sier Cappelen.

KALLER DET KUNDEBEHANDLING: Kommunikasjonsdirektør Thomas Skålnes i Vital sier at kundebehandling i forbindelse med store arrangementer som moderkonsernet DnB NOR sponser blir stadig viktigere. - Det er en viktig relasjonsbygging, sier han.