— Det foregikk over en kort periode, og vedkommende ble avslørt av våre interne rutiner, sier produksjonssjef Kjell Espen Søraas.

Han vil ikke fortelle på hvilken måte den utro tjeneren ble avslørt. Vedkommende ble avskjediget umiddelbart.

— Det var et fullstendig tillitsbrudd. Vi vurderer ikke hva som er inni posten, og du som kunde ber ikke om kvittering på brev eller små postpakker. Det er uttrykk for en tillit vi ikke kan skusle med, sier Søraas.

Han registrerer at handels- og servicenæringen på landsbasis opplever økt svindel i egne rekker, men sier det ikke gjelder postterminalen i Bergen.

— Dette er ikke vår hverdag. Vi er i all hovedsak skånet fra dette problemet. Ansatte i Posten er pålitelige. De er stolte av yrket sitt, sier han.

Før ansettelse i Posten må det undertegnes taushetserklæring. Posten ber ikke om vandelsattest, og har heller ingen planer om å gjøre det.

IKKE VANDELSATTEST: Ved ett tilfelle avdekket postterminalen på Minde i Bergen en ansatt som stjal på sin post. - Foreløpig krever vi ikke vandelsattest før ansettelse. Underslag av post representerer er ikke noe problem, sier produksjonssjef Kjell Espen Søraas.<p/>FOTO: ARNE NILSEN