Det viser opplagsstatistikken som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte torsdag.

Med et samlet avisopplag på 2,37 millioner, gikk totalopplaget ned med 3,1 prosent fra 2010.

Den største taperen blant avisene er VG som må tåle en opplagsnedgang på 21.707 eksemplarer til et totalopplag på 211.000. Aftenposten mistet 4.036 helårsabonnenter, men holder stillingen som landets klart største avis med et totalopplag på 235.795.

Blant dagsavisene er det Dagens Næringsliv som øker opplaget mest med 2.036 eksemplarer. Dagbladet kan vise til en opplagsøkning på 2.465, og solgte i fjor 98.989 aviser hver dag.

Den største opplagsøkningen står imidlertid nisjeavisen Morgenbladet. Med et opplag på 26.365 i fjor, solgte avisen 2.728 flere nummer i snitt. Det utgjør 11 prosent i pluss for Morgenbladet.