Folk i Norge er nest etter japanerne verdens ivrigste avislesere, opplyser internasjonale bransjefolk.

Til tross for voksende internettbruk har det globale avissalget økt med 9,5 prosent de siste fem årene, viste tall som ble lagt fram på årsmøtet til organisasjonen Word Association of Newspapers (WAN) i Sør-Afrika mandag. Inntjeningen fra annonser økte med 3,8 prosent.

Disse tallene gjelder for tradisjonelle betalingsaviser. Når man tar gratisavisene med i statistikken, økte det totale globale opplaget med 4,6 prosent fra 2005 til 2006 og med 14,8 prosent fra 2002 til i fjor.

– Avisene lever i beste velgående og viser en enorm evne til nytenkning og fornyelse. Det hjelper dem i kampen for å forbli et favorittmedium for flertallet av lesere som ønsker å holde seg informert, sa WAN-sjef Timothy Balding mandag.

Nord-Amerika er det eneste kontinentet der avissalget stadig synker, het det i WANs oversikt over situasjonen. I USA gikk salget av dagsaviser ned med 1,9 prosent i fjor og litt over 5 prosent de siste fem årene.