— Klassekampen stanset en annonse som var bestilt av MIFF. Avisen nektet å innta en bokannonse og brøt en avtale av rene kommersielle grunner. Avisen har ikke brukt politiske eller moralske argumenter for ikke å ta inn annonsen, sier MIFFs advokat Jan Benj. Rødner til Dagens Næringsliv.

MIFF hadde hatt forståelse for avisens avgjørelse hvis annonsen ble avvist på politisk grunnlag, legger han til.

- Tilbød redusert pris

Ifølge stevningen skal en annonsekonsulent i Klassekampen ha sett en annonse fra MIFF om boken «Dobbeltspill. Sviket mot fredsprosessen» på trykk i Vårt Land i sommer. Klassekampens konsulent ringte til MIFF og tilbød seg å ta inn den samme annonsen i Klassekampen for bare 15.000 kroner, en kraftig reduksjon fra den vanlige prisen på 80.000 kroner.

Dette skulle være et introduksjonstilbud. Partene ble ifølge stevningen enige om at annonsen skulle stå på trykk i Klassekampen tre ganger.

Men noen dager senere fikk MIFF beskjed om at avtalen ikke kunne gjøres gjeldende fordi det hadde skjedd en misforståelse.

Beskyldes for avtalebrudd

Tilbudet var nemlig bare basert på en situasjon hvor det var lite annonseinngang. Rødner skriver i stevningen at avtalen var bindende, og han argumenterer for at avtalebruddet har påført MIFF tap.

Klassekampens sjefredaktør Bjørgulv Braanen ønsker ikke å kommentere saken. Han sier at den ligger hos avisens kommersielle avdeling. Avisens administrative direktør Marga van der Wal ønsker ikke å kommentere søksmålet.