Helstatlige Avinor, som eier flyplassen på Gardermoen, vurderer å kjøpe en hangar på Gardermoen for å hjelpe flyselskapet ut av krisen. Selskapets sjef heter Dag Falk-Petersen.

Flyr nesten gratis

Han har en fortid i SAS og mottar 75.000 kroner i pensjon hver måned fra selskapet som er konkurstruet. I tillegg har han vanlig lønn som toppsjef i Avinor.

Egil Thompson, kommunikasjonsdirektør i Avinor, bekrefter at beløpet vil øke etter fylte 60 år. Dersom SAS går konkurs, vil dette berøre Falk-Petersen direkte.

— Avtalen som løper nå og frem til 60 år, er en driftsavtale som vil falle bort ved en konkurs, sier Thompson til NRK.

Falk-Petersen flyr dessuten nesten gratis med SAS, hvis han vil. Da han ble ansatt i fjor, erklærte han at han ikke ville bruke ordningen. Likevel har han gjort det i forbindelse med en spesiell situasjon i familien, ifølge Thompson.

Inhabil

Etter at NRK tok opp spørsmålet om pensjon, og i tillegg påpekte fordelaktige kortavtaler som Avinor-sjefen fortsatt har med SAS, erklærte Falk-Petersen seg inhabil, etter råd fra advokatfirmaet Kluge.

« ... særlig basert på det relativt høye månedsbeløpet, trekker vi den konklusjon at konsernsjefen mest sannsynlig må anses som inhabil», står det i vurderingen fra advokatene.

— SAS er nå i en situasjon som oppfattes som alvorlig. Det falt sammen i tid med at vi er i dialog og fremstilles som en mulig aktør i denne transaksjonen, og at dette ble belyst fra NRKs side. Dette gjorde at Falk-Petersen erklærte seg selv som inhabil, sier Thompson.

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) visste ingenting. Styrelederen i Avinor fortalte aldri dette til henne.

Frp: - Uhørt

Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud er ikke nådig når det gjelder SAS' ytelser til Avinor-sjefen.

— Det er jo galimatias at man som Avinor-sjef, som ansvarlig for å gi alle flyselskapene gode vilkår, har så store bindinger til ett selskap, sier Hoksrud til NTB.

Han mener det er uheldig hvis folk begynner å stille spørsmål ved om selskapene blir behandlet likt, for eksempel når SAS trekker fram sin store grad av punktlighet.

At Avinor i tillegg er i ferd med å forhandle om store eiendomskjøp fra SAS, gjør saken enda verre, mener Hoksrud, som er nestleder i Stortingets samferdselskomité. Han vil ha samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) på banen.

— Jeg kommer til å forfølge saken, for det er jo merkelig at ikke samferdselsministeren har kjent til dette, sier Hoksrud.

Asbjørn Wikestad, som representerer vel 2.000 SAS-ansatte som leder for SAS personalklubb, reagerer med forferdelse på Avinor-sjefens SAS-pensjon.

— Dette viser at det er veldig store penger i spill innenfor bransjen vi er nå, på en måte som gjør at hele selskapet faktisk er i fare, sier Wikestad til NRK.