Både Petroleumstilsynet og Sjøfartsdirektoratet har tidligere avdekket en lang rekke avvik og forbedringspunkter på plattformen, som fikk slagside etter at et løst anker slo hull på en ballasttank natt til onsdag, skriver Teknisk Ukeblad.

HMS-ansvarlig i fagforbundet Safe, Roy Erling Furre, forteller til fagbladet at «Floatel Superior» hadde problemer med både kapasitet, styringssystemer og kompetanse da selskapet Floatel International søkte tilsynet om en såkalt samsvarsuttalelse (SUT) for bruk på norsk sektor i 2010.

Alle flyttbare innretninger som borerigger og boligrigger må ha en slik uttalelse for å vise at innretningens tekniske stand og søkerens organisasjon og styringssystem er i samsvar med norske regler.

I forbindelse med godkjenningen sendte Sjøfartsdirektoratet en epost til Petroleumstilsynet hvor det ble listet opp en rekke mangler med vanntette luker, stabilitet, ballast og forankring på innretningen.

— Direktoratet ramser opp 19 mangler som kan knyttes til stabilitet. Det er bekymringsfullt. Spesielt viktig er det å ha vanntette skott som gjør det mulig å få kontroll under en situasjon med vanninntrengning, sier Furre.

Furre mener situasjonen på «Floatel Superior» har vært alvorlig ettersom det kan se ut som om man hadde problemer med lukene som skal sørge for at skottene er vanntette.