— Vi mener at vi har den teknologien som kreves for det tyske systemet, sier visekonsernsjef Geir Ove Kjesbu i Q-Free til Bergens Tidende.

Tirsdag kunngjorde den tyske samferdselsministeren, Manfred Stolpe, at han hadde sagt opp avtalen med de to industri- og teknologigigantene Deutsche Telekom og Daimler-Chrysler. De to selskapene hadde slått seg sammen og dannet bompengeselskapet Toll Collect. Meningen var å vise verden hvordan bompengeinnkreving og trafikkstyring kunne kombineres i én databoks. Systemet skulle deretter bli en eksportslager. Men all prøvedrift har så langt bare endt i kaos. Ifølge nyhetsmagasinet Der Spiegel står Deutsche Telekom og Daimler-Chrysler igjen med tapt ansikt og har gjort seg selv til latter for en hel verden.

40 milliarder i erstatning

Regjeringen i Berlin vil nå ha erstatning for tapte bompengeinntekter, og det er ikke småpenger det er snakk om. Stolpe sa på en pressekonferanse i går at staten vil ha erstattet det totale inntektstapet, og den summen er beregnet til 6,5 milliarder Euro, eller nærmere 40 milliarder kroner. Det dreier seg om inntektstap på grunn av mange utsettelser. I tillegg kommer fremtidig inntektstap frem til et nytt system eventuelt kommer i drift, tidligst om to år. Det tyske samferdselsdepartementet vil nemlig nå skrive ut en ny anbudsrunde.

— Det er klart vi er interessert i å delta, men vi må vel medgi at vi er for små til å ta på oss dette alene. Derfor bør vi vel finne noen samarbeidspartnere, sier Geir Ove Kjesbu i Q-Free, som for tiden bl.a. er nysgjerrig på hvordan Autopass-systemet fungerer i Bergen.

Muligheter til samarbeid finnes både i Østerrike og i Sveits, der de har utviklet sine egne bompengesystemer, som ifølge Der Spiegel fungerer utmerket.

Bompenger fra tungtrafikk

Det er tungtrafikken som er målet for det tyske bompengesystemet. Alle lastebiler og vogntog skulle utstyres med en databoks. Ved hjelp av satellitt skulle denne boksen også kunne benyttes til styring av trafikken for bedre avvikling ved køer og for eks. veiarbeid. Det var denne kombinasjonen av oppgaver, innkreving av avgift og trafikkstyring, som Deutsche Telekom og Daimler Chrysler ikke klarte å samordne.

Opprinnelig var det meningen at bompengesystemet skulle settes i full drift fra 31. august 2003. Det ble så utsatt til 2. november. Deretter ble ingen ny frist avtalt, og nå var det altså slutt på tålmodigheten til samferdselsminister Manfred Stolpe.