Det viser Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2012», skriver Adresseavisen.

For to år siden spilte vel fem av ti barn i alderen ni til 16 år dataspill ukentlig (56 prosent). I 2012 spiller mer enn åtte av ti barn dataspill hver uke (85 prosent).

Andelen som spiller daglig er høyes blant guttene med 41 prosent.

I likhet med tidligere undersøkelser spiller fortsatt gutter oftere dataspill enn jenter. Kun 6 prosent av barna oppgir at de aldri spiller dataspill eller TV-spill i fritiden, i denne gruppen er det flest jenter.

— Noe som er interessant er de store kjønnsforskjellene på hvilke spill gutter og jenter foretrekker. Det er tydelig at jenter liker sosiale nettspill, sier seniorrådgiver Thomas Haugan Hepsø hos Medietilsynet.

Guttene sverger imidlertid til fotballspillet «Fifa» og «Minecraft». De eldste guttene liker best skytespillet «Call of Duty», som har aldersanbefalinger fra 16 til 18 år.

I undersøkelsen oppgir 40 prosent av barna mellom ni og 16 år at foreldrene har mye kjennskap til spillene de spiller.

— Mange foreldre har bevissthet om spill, fordi de har vokst opp med det selv. Da forstår de mediet og kan lettere ta valg i forhold til hvilke spill som passer barna sine, sier Haugan Hepsø. (©NTB)