— I NRK tar redaksjonene for ulike sendinger avgjørelser som hver for seg er greie. Men da må vi sørge for å ha en mer helhetlig oversikt over totalmengden. Det er tross alt en bok som skal selges, i dette tilfellet, og vi må erkjenne at det totalt sett ble litt mye, sier NRKs nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk til Aftenposten, som har laget nettopp en oversikt over totalen, som viser åtte redaksjonelle saker om boken i løpet av en langhelg.

Dekningen er blitt kritisert i sosiale medier, både omfanget og den generelt positive tonen i omtalen. Flere mener mediene har opptrådt som reklamebyrå for prinsessen og Elisabeth Nordeng.

— Når folk begynner å stille spørsmål ved om journalistikken egentlig er fordekt reklame, ser man faren både ved å drive dårlig journalistikk og ved å gjøre grensene mellom reklame og journalistikk utydelige, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund, mens hennes forgjenger formulerer seg noe skarpere.

— At de to steller med engler, betyr ikke at de må behandles som engler, sier Per Edgar Kokkvold, som i dag leder Kringkastingsrådet.

Kalbakk mener på sin side det ble stilt kritiske spørsmål, men at publikum må få «rom til å tenke selv og vurdere hva den som blir intervjuet svarer».