Juletid er kaketid, og i advent øker nordmenns forbruk av bakevarer som hvetemel og sukker. Men stadig flere sverger til et kosthold med lavere inntak av karbohydrater, og det er det fullt mulig å ta høyde for når man skal i gang med forberedelsene.

— Vi har kurs i lavkarbojulemat og da blir det blant annet tips om hvordan man kan lage julekaker og snop med lavt innhold av karbohydrater, sier ernæringsfysiolog Caroline Haugland i Sunt Hjem til NTB.

Hun maler mandler til hjemmelaget marsipan på kjøkkenet som dufter av kardemomme, nellik og kanel.

Bevisst baking

Haugland understreker at lavkarbokursene ikke primært handler om slanking eller ekstrem diett.

— Lavkarbo handler om å være bevisst hva man putter i seg. Alle er forskjellige, det handler om å finne en balanse som fungerer for den enkelte, sier hun.

I gryta smelter kakaomasse, kakaosmør og sukrin til hjemmelaget, mørk sjokolade.

— På våre kurs kommer det folk som ønsker å legge om kostholdet. Flere har fortalt at de har oppnådd svært god effekt på for eksempel ME og diabetes etter å ha gått over til lavkarbo.

Hun tror flere vil bli klar over at mange i befolkningen kan ha god effekt av lavkarbo og at det derfor vil være hensynsfullt å kunne tilby gjester et lavkarboalternativ.

Medisinsk

Personer med migrene er blant dem som kan bli bedre av et lavkarbokosthold. En som har erfart det, er sogneprest Mari Wirgenes i Tonsen menighet i Oslo. I 30 år slet hun med migrene, med anfall tre til seks ganger i uka.

— For halvannet år siden begynte jeg med et kosthold med svært lite karbohydrater og har hatt en enorm effekt av det, det er snakk om et helt nytt liv, sier hun.

Når hun skal i selskap tar hun gjerne med seg litt karbofritt kos, fordi det rett og slett er hyggelig å kunne delta sosialt på lik linje med andre.

— Når det kommer kaker på bordet inneholder de som regel både sukker og mel. For en som er på slankekur er det kanskje mulig å ta en liten bit av det som serveres, men i mitt tilfelle er effekten av å skeie ut med karbohydrater å få et spontant migreneanfall.

Mange fordeler

Wirgenes pleier å ta med litt vaniljekesam eller nøtter til seg selv, men påpeker at det er veldig hyggelig når noen legger litt innsats i å servere noe som er fritt for karbohydrater.

— Det behøver ikke være kaker. Noen setter for eksempel fram litt pisket krem uten sukker, kanskje med litt frukt eller bær til, sier Wirgenes.

Blogger og ungdomsskolelærer Cecilie Theiste-Bratli la om til lavkarbo for å bli kvitt sukkeravhengighet og gå ned i vekt for tre år siden. Da hun samtidig ble kvitt allergi og eksem og fikk mer energi, ble det naturlig å fortsette. I høst ga hun ut bok med oppskrifter på godteri og kaker uten sukker og raske karbohydrater.

— Det er stadig flere som blir bevisst på å redusere sukkerinntaket sitt, uten at de nødvendigvis går på lavkarbodiett. Jeg ser at mange havner på bloggen min etter å ha søkt etter «sukkerfrie søtsaker.» Jeg får tilbakemeldinger på at lavkarbokosthold har vært bra for folk med irritabel mage, diabetes, migrene, milde depresjoner, hormon- og søvnforstyrrelser, sier hun.

Selv lager Theiste-Bratli både tradisjonelle julekaker og karbofritt til jul, slik at alle får det de vil ha:

— Når jeg skal i selskap hos andre, tilbyr jeg meg å ta med en sukker- og glutenfri kake, slik at alle kan få prøve. (©NTB)