Elektrisk drevne biler er fritatt både for engangsavgift og moms. Det eneste man må betale er vrakpant når bilen registreres første gang.

— Jeg vil jobbe for at Arbeiderpartiet fortsetter og forsterke de gunstige ordningene for null- og lavutslippsbiler. Jeg er overbevist om at partiet vil prioritere det, sier stortingsrepresentant Terje Aasland, Aps fraksjonsleder i Stortingets energi- og miljøkomité, til Dagens Næringsliv.

Dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler varer i utgangspunktet ut 2017 eller til det er solgt 50.000 elbiler.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det om lag 23.500 elbiler på norske veier i dag.

Elbileiere nyter i tillegg godt av gratis bompasseringer og tilgang til kollektivfeltet.

— Jeg vil at Ap skal ha som mål å redusere utslippene fra transportsektoren med tre millioner tonn CO2.

Transportsektoren i Norge står for 30 prosent av klimagassutslippene i Norge. For å få til en reduksjon på tre millioner tonn CO2 vil Aasland i større grad enn i dag favorisere nullutslippsbiler og straffe bensin- og dieselbiler.

Han er ikke redd for å møte kritikk om subsidier av elbiler til rikinger.

— Hvis rikingene velger å bruke penger på klimavennlige Tesla, er det bedre enn at de bruker det på en stor SUV, sier Aasland til Dagens Næringsliv.