Tre av fem sjåfører har opplevd truende situasjoner, og én av seks har opplevd vold, viser undersøkelsen videre.

Resultatet av undersøkelsen viser også at kun et fåtall busser i Norge er sikret med alarmknapp og videoovervåking, skriver Aftenposten.

Mangler opplæring

Et flertall av sjåførene ønsker bedre fysisk skjerming i bussen, og de fleste sjåførene mangler opplæring i å takle voldelige eller truende personer. Nesten halvparten av de spurte sjåførene opplyser at de har vært nødt til å tilkalle politiet.

Flertallet av de spurte mener at sikkerheten blir nedprioritert av busselskapene for å spare penger. Transportarbeiderforbundets leder Roger Hansen hevder at selskapene har neglisjert sikkerheten og mener at noe nå må gjøres. Alternativet er offentlige pålegg, mener han.

— Kritikk i feil retning

— Vi må innføre alarmknapp og videoovervåking som strakstiltak. Dette er et krav til selskapene. Det er en ny virkelighet der ute med økende vold, og sjåførene må få en bedre skjerming, sier Hansen.

Kritikken rettes i feil retning, mener NHO Transport, som representerer busselskapene.

— Det er anbudsvilkårene hos fylkeskommunene som avgjør krav og sikkerhet i bussene, sier NHO Transports administrerende direktør Jon Stordrange.