Tirsdag ble det kjent at SAS satser tungt på langdistanserutene, og bestiller tolv nye Airbus-fly til en verdi av vel 20 milliarder kroner.

— Hadde ikke SAS gjort denne investeringen nå, hadde de mistet langdistanseflygingene i løpet av fire-fem år, sier analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank til Dagens Næringsliv.

Ikke råd til å la være

Åtte av de nye flyene er A350-900XWB, Airbus-konsernets aller nyeste fly og konkurrenten til Dreamliner. Flyet er blant de mest drivstoffgjerrige og støysvake som hittil er utviklet, og skal leveres allerede i 2018.

Pedersen tror bestillingen kan være redningen for det kriserammede flyselskapet, men understreker at SAS må forbedre inntjeningen for å kunne tjene penger i framtiden.

Også Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities mener tiden var inne for flykjøp nå siden flåten av SAS-fly begynner å eldes. Men har SAS egentlig råd?

— Spørsmålet er om de har råd til å la være. Den nye generasjonen langdistansefly er mye mer kostnadseffektiv. De var nødt til å investere for å overleve på sikt, sier han.

Opsjon på flere

Foruten de åtte A350-flyene som er bestilt, har SAS også opsjon på ytterligere seks fly av samme modell.

— Vi vil ha en helt moderne og bekvem flypark. Dette er en veldig spennende dag for SAS, sa konsernsjef Richard Gustafson da han presenterte planene for moderniseringen på en pressekonferanse på Gardermoen tirsdag formiddag.

De øvrige fire Airbus-flyene SAS har bestilt, er av typen A330-300 Enhanced, som skal leveres i 2015. Disse flyene vil ha en større rekkevidde enn dagens og vil blant annet kunne settes inn på de lengste rutene til USAs vestkyst.

I tillegg vil SAS oppgradere kabinene i deler av dagens flåte av A330/340-fly.

- SAS bestiller flere

Hos Airbus er markedsdirektør Christopher Buckley sikker på at den skandinaviske flykjempen kommer til å bestille enda flere fly.

— Det blir flere enn tolv, det er jeg sikker på, sier han til Dagens Næringsliv.

A350 hadde første flygning for bare én uke siden, og leveringene til flyselskapene begynner neste år. Men til tross for at Airbus har solgt nærmere 700 fly av typen allerede, og ordreboken egentlig er full fram til 2020, har SAS klart kunststykket å forhandle seg fram til levering allerede i 2018.

— Flyselskaper i Asia og USA har ønsket seg en enda større versjon av flyet og er villig til å vente et par år til. SAS har vært tydelig på at de var interessert i en tidligere levering om det var mulig, sier Buckley.

Han sier alt falt på plass for SAS for et par uker siden da amerikanske United Airlines endret på sin bestilling.

Flere passasjerer

SAS har lenge slitt med lønnsomheten og arbeider intenst med å redusere kostnadene. I første kvartal hadde SAS et underskudd før skatt på 823 millioner kroner, mens andre kvartal endte med 270 millioner norske kroner i minus.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen sa til NTB tirsdag at det ligger et betydelig sparepotensial i de nye langdistanseflyene. Foruten mindre drivstoffbruk har flyene den fordelen at de kan frakte flere passasjerer enn dagens modeller.