Skinnet bedrar. Utvendig ser Helseekspressen ut som en helt vanlig turbuss. Innvendig er den delt med seter foran og en egen ambulanseavdeling bak.

Her kalles passasjerene for pasienter, og helsearbeidere med akuttmedisinsk kompetanse erstatter guiden. Inn kan du komme både gående, rullende og liggende. Og skulle naturen kreve det, finnes det to toaletter om bord.

I fjor brukte Helse Fonna 50 millioner kroner på pasienttransport med taxi, fly og båt. Ambulansetransport kom på toppen av dette igjen. I forrige uke rullet bussruten i gang som kan redusere kostnadene.

Fikk morfin i taxi

— Dette var utrolig mye bedre for oss, sier Eivind Færøy og Sabina Bekkelund fra Haugesund. De skal til Haukeland Universitetssjukehus med tvillingene Julie-Ma og Adrian på åtte måneder. Gullungene troner fornøyd og trygt i hvert sitt barnesete.

— Vi har tatt Kystbussen tidligere. Den har ikke tre punkt sele, så vi måtte ta ungene på fanget. Det ble både dyrt, upraktisk og trangt. I tillegg måtte vi bytte til taxi, da vi kom til Bergen, sier Eivind.

Ved vinduet sitter Idar Simonsen med et stativ på armen som stabiliserer et komplisert håndleddsbrudd. Han har reist i skyttel mellom Haugesund og Haukeland de siste ukene. I dag skal skruene ut.

— Den første gangen jeg skulle til Haukeland, tok jeg fellestaxi. Det var ingen suksess. Bilen var full med pasienter. En lå i baksetet. Jeg måtte ta morfin på turen fordi jeg ble så dårlig, forteller haugesunderen.

Prikken over i-en

I Sverige går ambulansebussene under tilnavnet «Jumbolansen». Norges tilsvar, Helseekspressen, ruller nå flere steder på Østlandet, blant annet mellom Geilo og Oslo. Helse Fonna er derimot først ut på Vestlandet.

Ambulansesjef Svein Jensen i Helse Fonna mener den nye Helseekspressen både vil gi økt komfort og trygghet for pasientene samt styrke ambulanseberedskapen.

— Det blir prikken over i-en om vi i tillegg sparer penger.

Og det regner ambulansesjefen med å gjøre. Daglig kan inntil seks ambulanser være opptatt med rene transportoppdrag til Haukeland. En slik tur tar åtte timer og utgjør 16 arbeidstimer. I tillegg kommer alle pasientene som reiser med taxi, båt og fly.

— Vi vet ikke eksakt sum ennå, men det er klart vi regner med å spare penger, dersom flere av disse vil ta bussen, sier Jensen.

Ønsker seg blålys

Turen med gassferge over Bjørnefjorden er vel overstått, men på Osvegen er det bom stopp på grunn av veiarbeid.

— Det var nå jeg skulle hatt blålys, fortviler bussjåfør Olav Slåtto Odden. Han frykter forsinkelse for pasienter som har timeavtale på sykehuset.

Stemningen er imidlertid god mellom seteradene, der hjelpepleier Aud Salvanes og omsorgsarbeider Helga Christine Saltveit i ren flyvertinnestil tilbyr rundstykker, kaffe og te.

Mellom tomme båresenger sitter ambulansearbeider Kjell Gunnar Alfsvåg i fred og ro - enn så lenge. På returen skal han ha tilsyn med to bårepasienter.

— Vanlige ambulanser er som kassebiler i forhold. Her har jeg hjertestarter og EKG. Vi kan overvåke pasienter og sende online til sykehuset i Haugesund. Det er bare helt topp, sier Alfsvåg.

Et kvarter etter ruten, ruller ekspressen inn ved akuttmottaket på Haukeland. En kvinnelig pasient tar avskjed med sjåføren. - Du var en kjempeflink bussjåfør!

BARNEVENNLIG: Jeg trodde det kun var innlagte pasienter som fikk være med Helseekspressen. Det var positivt at også vi kunne benytte tilbudet, sier Sabina Bekkelund og Eivind Færøy fra Haugesund. De følger tvillingene Julie-Ma og Adrian (8 måneder) til allergitest på Haukeland Universitetssjukehus.
Deisz, Ørjan
HEISATUR: Her løftes Wenche Rolfsnes fra Bømlo om bord i bussen på Haukeland. Det er plass til tre bårer på Helseekspressen som dermed kan erstatte tre vanlige sykebiler.
Deisz, Ørjan
«JUMBOLANSEN»: Siden oppstarten mandag denne uken har Helseekspressen kjørt med 70 prosents belegg på ruten Haugesund Stord Bergen.
Deisz, Ørjan