Opprenskningsarbeidet skulle avsluttes onsdag ettermiddag, ifølge den russiske marinen. Det nederlandske selskapet Mammoet, som er leid inn for å heve ubåten fra 100 meters dyp, kunngjorde at man kan begynne å sage av baugpartiet 8. august. Selskapet klaget samtidig over at manglende kommunikasjon utgjorde et stort problem for operasjonen, skriver nyhetsbyrået Reuters. — Mange personer og selskaper er involvert, og ikke alle kjenner til den faktiske tidsplanen, sa sjefen for Mammoets Moskva-kontor Vjatsjeslav Zakharov. Mot slutten av uka kommer det norske dykkerskipet «Mayo» tilbake til havariområdet med utstyret som skal brukes til å drille hull og kutte opp den russiske atomubåten. Inntil da kommer ingen dykkere til å bli sendt ned til vraket. For at skroget skal kunne taues til fastlandet av en kjempemessig lekter, må det drilles hull til 26 kabler. Deretter starter den mest risikable delen av operasjonen - avskjæringen av det ødelagte forpartiet hvor torpedoene befinner seg.- Ingen fareRussiske myndigheter mener hevingen av den atomdrevne ubåten «Kursk» ikke er noen trussel for miljøet, selv om radioaktivt materiale skulle lekke ut i Barentshavet. - Sterke strømmer vil straks vanne ut en eventuell radioaktiv forurensning til et harmløst nivå, sier general Boris Aleksejev, ifølge nyhetsbyrået ITAR-TASS. Han er det russiske militærets fremste miljøtalsmann. Miljøorganisasjonen Bellona anslår at rundt sju tonn eksplosiver befinner seg i baugen, og frykter at en ny eksplosjon utløses når dykkerne forsøker å skjære den av. Det kan igjen skade atomreaktorene. Det er ikke kjent om russiske myndigheter har en nødplan hvis så skulle skje. I mai sa visestatsminister Ilja Klebanov at det ikke kunne gis noen 100 prosent garanti for at Kursk ikke kom til å lekke under hevingen.Klargjør saging«Mayo» ankom søndag stedet i Barentshavet der «Kursk» ligger. Om bord var blant annet norske og russiske dykkere, som skulle inspirere vraket. Noen av dykkerne var i fjor høst med på å hente ut 12 av de 118 russerne som omkom da ubåten sank i august. «Mayo» er nå sendt til Kirkenes for å hente mer utstyr. For å skjære av baugen må dykkere først feste en sag som må ankres fast til havbunnen. Baugen, som man antar kan gi svar på ulykkens årsak, blir inntil videre liggende igjen på havbunnen. Det er for tiden ingen dykkere nede ved vraket, og hele operasjonen fjernstyres fra overflaten.