TOR OLAV MØRSETH

I januar gikk Aftenposten over til tabloid. Avisen står på en lang liste over aviser som er krympet de siste årene.

International Herald Tribune (IHT.) skriver mandag at aviser over hele verden nå er i ferd med å bli mindre. Hovedårsak: Lokke lesere som synes avisene er for store og uhåndterlige.

— Folk vil ha ting i mer praktisk innpakning, enten det er biler eller iPods. Avisene er bare med på utviklingen, sier direktør Neil Hurman i Manning Gottlieb OMB, ifølge IHT.. Selskapet kjøper opp annonseplass i medier.

Vurderer tabloid

Forrige uke varslet storavisen Wall Street Journal at de i oktober vil gå over til tabloidformat i Europa og Asia. Blant annet for å spare penger.

Men også i Norge, Sverige, Malaysia, Sveits, Frankrike og Bulgaria er en rekke aviser i ferd med å bytte format, eller har allerede lagt om.

Ifølge konsulenten og strategen Jim Chisholm i Paris-baserte World Association of Newspapers vil 40 prosent av verdens aviser komme ut i tabloid ved utgangen av året. Det er opp fra en tredel i 1999.

Svak opplagsutvikling og en rekke undersøkelser som viser at folk heller vil ha mindre aviser gjør at de fleste fullformatavisene nå vurderer endring.

Britiske The Independent opplevde en økning i opplaget på 20 prosent etter at de la om i 2003. Også London-avisen The Times har lagt om.

I Norge vurderer fullformatavisene Bergens Tidende, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen å gå over til tabloidformat sammen. De fire avisene bruker blant annet Aftenpostens erfaringer i sin utredning.

- Ikke bare papir

— Lesermessig tror vi det er fordeler med tabloidformat. Men det er en risiko for inntektsfall ved en omlegging. Det er mange utfordringer, men jeg synes Aftenposten har klart å skape en bra pakke, sa administrerende direktør Didrik Munch i Bergens Tidende tidligere i år.

Blant annet vil annonsører betale mindre for en helside i en tabloidavis.

Analytikere IHT har snakket med sier størrelsen på avisen ikke vil hjelpe på lang sikt dersom en endring ikke kombineres med andre tiltak.

— Fra en annonsørs ståsted vil vi at avisene skal komme opp med en løsning på marginaliseringstrusselen i en digitalisert verden. Men de må gjøre mer enn bare leke med størrelsen på papiret de er trykt på, sier Hurman til IHT.