Widerøe frakter daglig 11.000 passasjerer fra 42 flyplasser i Norge og Europa fordelt på rundt 400 avganger.

Widerøes kabinforening har ifølge forhandlingsleder i Parat Lars Petter Larsen ikke satt fram krav om kortere arbeidstid eller høyere lønn. De krever innflytelse over sin egen pensjonsordning. Kravet er å få medbestemmelse over pensjonsordningen på lik linje med pilotene i Widerøe.

— Vi er den eneste fagforeningen for piloter og kabinansatte i hele SAS-konsernet som ikke har innflytelse på pensjonsordningen vi er omfattet av. Widerøe-ledelsen nekter oss forhandlingsrett på lik linje med de andre i samme konsern, noe vi ikke kan godta, sier Larsen.

Meklingen ble brutt like før klokken 3 natt til onsdag.

— Dessverre var det ikke mulig å finne en løsning partene kunne bli enige om, sier mekler Merete Smith hos Riksmekleren.

Godt tilbud

— Dette er helt uforståelig for oss. Jeg er sjokkert. Vi har tilbudt et oppgjør som sikrer de ansatte mot endringer i vilkårene i pensjonen fram til 2017, og det har de avvist, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NTB.

— Våre ansatte har den beste pensjonsavtalen, lavest pensjonsalder og den korteste arbeidstiden blant kabinansatte i hele Europa. Det er fullstendig meningsløst at de streiker, fortsetter han.

— Vi beklager dette dypt overfor våre passasjerer. Vi vil refundere billettene til dem som ønsker det og booke om de vi har mulighet til, sier Kongsteien.

Kongsteien sa fredag til NTB at det er umulig for selskapet å gi de kabinansatte forhandlingsrett om pensjonsordningen.

— Dagens pensjonsordning er en kollektiv ordning for hele Widerøe, men som pilotene har forhandlingsrett om fordi de i sin tid slo sin egen pensjonsordning sammen med bedriftens. Når pilotene forhandler, så blir deres resultat det som gjelder for alle ansatte, sa han.

Skuffet

Leder i Widerøes kabinforening, Kari Onarheim, sier hun er skuffet over selskapets manglende forhandlingsvilje.

— Kravene i årets oppgjør tar hensyn til selskapets økonomi og konkurransekraft. Konflikten handler ikke om penger, men om at selskapet ikke tar oss på alvor og vi har ingen andre sanksjonsmuligheter enn streik når arbeidsgiver nekter å forhandle og bare avviser våre krav, sier Onarheim.

Fredag ble det kjent at SAS har solgt Widerøe til en investorgruppe bestående av Fjord1, Torghatten og Nordland fylkeskommune. (©NTB)