Sportsbutikkjedene G-sport og Intersport melder om rekordsalg av regntøy i sommermånedene. Til sammen representerer de to kjedene rundt 300 butikker landet rundt.

– Hvis vi ser på månedene juni og juli så langt, så er det solgt regntøy for 45 prosent mer enn i juni og juli i fjor, sier produktgruppesjef for tekstil og fottøy Lars Tomas Tveit i Gresvig AS til NTB.

Han forteller at det er vanlige tradisjonelle familieting som går unna. Han vil imidlertid ikke ut med hvor stor omsetningen er eksakt i kroner og øre, men forteller at normalomsetningen av regntøy i de to sommermånedene er på mellom 7 og 10 millioner.

Gode tider

Når salget av regntøy går opp, skulle en tro at salget av mer solrelaterte varer skulle gå ned, men det er ifølge produktsjefen ikke tilfelle. Han tror det dårlige været har gjort at folk har mer tid til å shoppe, og da går det unna av alle typer varer.

– Vi merker at det har vært en god sommer for butikkene sammenlignet med mer solfylte sommere. Og det ser ikke ut som om salget har gått så veldig mye ut over andre varegrupper, sier han.

Han forteller at sportsbransjen er veldig væravhengig, så hvis en trekker det litt langt, vil også denne bransjen merke klimaendringene.

– Før opplevde vi at løpesko ble solgt mest om vår og høsten, mens nå er det i ferd med å bli en helårsidrett, sier han.

Går ikke tom

Men selv om salget har vært stort, så er det imidlertid ingen fare for at en skal behøve å gå våt i sommer. I hvert fall ikke hvis en er villig til å kle på seg. For det er fremdeles regntøy på lager.

Ikke alle var like forberedt på årets noe fuktige sommer. Under årets Roskilde-festival, som ble omtalt som tidenes våteste, opplevde en at hele Roskilde by, samt København, ble støvsugd for gummistøvler.