Stensland tok mandag med seg en offiser fra øvingsledelsen i Cold Response med snøscooter for å vise ham rundt i området på Veggfjell vest for Bjerkvik, skriver avisen Fremover.

— Jeg advarte spesielt mot myrene, sier han.

Kjentmannen sier at han gjorde det fordi han med egne øyne har sett at isen har vært dårlig enkelte steder, og fordi det har vært en spesiell vinter med lange mildværsperioder. Han stiller seg uforstående til at Forsvaret skal ha operert med en istykkelse på 75 centimeter.

— Det må i så fall ha vært svært lokalt. Myrene er varme, og derfor varierer tykkelsen veldig, sier Stensland.

Stensland er overhodet ikke overrasket over at stridsvognen kunne synke helt ned i myra.

— Nei, disse myrene er flerfoldige meter dype. Dette er noe alle lokalkjente i området er klar over, sier han.

Få timer før ulykken gjentok han advarselen overfor en norsk offiser som rekognoserte i området for svenske styrker. Deretter etterlot han telefonnummeret sitt og ba offiseren ringe hvis det var noe han lurte på.

Dette ble ikke gjort verken av offiseren eller andre, og kjentmannen er klokkeklar på hva han ville svart hvis han ble spurt om en 55 tonn tung stridsvogn ville klare ferden over myrlandskapet.

— Aldri. Ikke tale om, sier han til Fremover.