— Nedlasting av animasjoner og spill er det som skaper mest krøll. Enten fordi det er feil i programmeringen av det man laster ned, eller fordi det skjer ting under nedlastingen, sier mobilreparatør og tekniker Terje Carlson i ID Ecom.

Med «krøll» mener han at mobiltelefonen kan bli veldig treg eller at den fryser helt. Du kan også få opp en melding om at det er en intern feil.

— I så fall er det bare å si god natt til alle telefonnumre, sier han.

Han mener det er forskjell på seriøsiteten blant aktørene som selger programvare til mobilene.

- Ta vare på telefonlisten

Hans kollega Sven-Olav Nilsen mener brukerne må tenke seg om før de fyller opp telefonen med meldinger eller spill som tar plass.

— Hvis mobilen er full av telefonnumre, ringetoner, bilder og spill så går det galt. Det er akkurat det samme som om du fyller harddisken på pc-en helt opp, sier han.

Han mener det særlig er ungdom som vet hvordan mobilen skal misbrukes.

Hvis mobiltelefonen går i stykker, er det så sin sak at du må skaffe deg ny telefon.

— Men det kan være enda viktigere å ta vare på det som er lagret. Back-up er et enormt problem. Folk tenker ikke på det, de forventer at dette skal virke, sier salgsdirektør Trond Kristoffersen.

Kaster i stedet å reparere

Han mener mobilprodusentene må ta sin del av skylden for dette.

— De overvurderer folks dataforståelse og kompetanse. Det er ikke mange som får til å synkronisere mobilen med pc-en, sier han.

ID Ecom reparerer både Nokia- og Ericsson-telefoner. De mener det er omtrent like mange feil på begge merkene. Av Nokia-telefoner fikk de i fjor inn 13 prosent av antallet solgte telefoner til reparasjon. Men siden selskapet også reparerer telefoner som er solgt andre steder, anslår salgsdirektøren at cirka ti prosent av telefonene de selv selger blir levert til reparasjon.

Tallet for Ericsson-telefonene er høyere. Her ligger reparasjonsprosenten på 21. Men også her trekker mobiltelefoner solgt andre steder opp prosenttallet noe.

I tillegg til dette tror Kristoffersen at mange kaster telefonen og kjøper ny fremfor å reparere den.

Verstingmodellene

— Hvilke modeller har dere hatt mest å gjøre med?

— Av Ericsson er det T68i og T610. Feilraten for T68i gikk i været da produksjonen ble flyttet fra Sverige til Kina, men det har bedret seg nå, sier Kristoffersen.

Av Nokias telefoner er 3510i, som er noen år gammel, en versting.

De fleste produksjonsfeilene blir likevel rettet opp i løpet av noen måneder.

— Det er om å gjøre å være først på markedet med nye produkt. Det blir lett småproblemer med det aller nyeste. Unntaket er Ericsson T68i, sier Kristoffersen, som anbefaler dem som ønsker en driftssikker telefon å kjøpe en modell som er nærmere et halvt år gammel.

Han regner med at ID Ecom vil reparere cirka 4000 Nokia- og Ericsson-telefoner med garanti i 2004.