Aftenposten hadde først plassert Rasmus Hansson på topp av listen. Vi beklager feilen.

Medieanalysebyrået Retriever har på oppdrag fra Aftenposten målt hvor mange ganger stortingsrepresentantene som ble valgt inn for første gang høsten 2013 er omtalt i ulike norske nyhetsmedier.

Venstre dominerer i toppen

Helt på toppen troner Venstres Abid Raja. Foruten Rasmus Hansson (2.plass) er alle de seks øverste plassene kapret av Venstre-representanter.

— Venstre er kjent for å være flinke med medier. Tidligere sa man det samme om Fremskrittspartiet, men denne målingen viser at de ferske Frp-representantene plasserer seg mer spredt, sier Kristina Nilsen, kunde- og analysesjef i Retriever.

Raja ler høyt når han kommenterer plasseringen sin:

— Det passer egentlig bra i forhold til navnet mitt. Raja betyr «kongen», så jeg synes det hører med å være kongen på haugen.

— Fra spøk til alvor: Jeg bor i Oslo og representerer Akershus, to av de mest folkerike fylkene i landet. Jeg sitter i to komiteer, transport-og kommunikasjonskomiteen og kontroll-og konstitusjonskomiteen. Begge komiteene har gitt meg mange muligheter til å uttale meg i viktige saker for Venstre.

Raja peker på at han også ledet Stortingets høring om Mongstad-utbyggingen.

— Det har også blitt mange andre saker. Sykkel og tog er vinnere i budsjettet. Det er viktige saker for mine Akershus-velgere og jeg har fått mye oppmerksomhet for det. Så har jeg et stort engasjement utover de to komiteene jeg sitter i.

- Betalt for å profilere politikken

Miljøpartiet De Grønnes ene mann på tinget, Rasmus Hansson, har følgende kommentar til sin høye plassering på listen:

— Jeg er betalt for å profilere politikken vår, så dette synes jeg er bra, sier Hansson til Aftenposten.

Han tror en del av forklaringen på at han er på 2. plass på synlighetslisten er at han har vervet som nasjonal talsmann.

— Jeg antar også at det har sammenheng med at jeg fronter et saksområde som det er økende oppmerksomhet om, nemlig bærekraft og grønn fremtid. I konkurranse med opptil 150 år gamle partier med enorme apparater i ryggen blir det å informere opinionen om hva vi står for gjennom synlighet i mediene fryktelig viktig, sier Hansson.

Stort sprik

Kristina Nilsen i Retriever mener det mest slående med målingen er hvor stort sprik det er fra topp til bunn.

— Det er veldig stor avstand fra Rasmus Hansson og de andre på toppen av listen som er omtalt 1000-vis av ganger til representantene nederst som knapt er omtalt i mediene. Velgerne må kunne forvente å få vite gjennom mediene hvordan politikerne de har stemt på forvalter deres stemmer, mener Nilsen.

Synlige lokalt

Retriever-målingen fanger opp medieoppslag i alle norske nettaviser, så godt som alle papiraviser samt over 100 fjernsyns- og radioprogrammer. Nilsen synes det er interessant å merke seg hvordan representantene fordeler seg ulikt mellom riks- og lokalmedier.

En del av politikerne som er valgt inn fra Oslo har stort gjennomslag i riksmediene, mens representanter fra andre fylker har spesialisert seg på å være synlige i lokale medier på sitt hjemsted.

Nilsen mener Frps Erlend Wiborg fra Østfold er et godt eksempel på det siste.

— Han er omtalt en rekke ganger i medier over hele fylket, fra indre Østfold til svenskegrensa. Han er også en del synlig i riksmediene, blant annet gjennom P4. Slik får han en god kanal til å fortelle velgerne hva han står for, sier Nilsen.

Andre enden av skalaen

I den andre enden av skalaen blant de med minst medieomtale finner vi Tom E. B. Holthe (Frp), som er inne på Stortinget som vara for Anders Anundsen fra Vestfold. Han er omtalt bare 81 ganger i ulike medier siden valget.

— Det har nok litt med å gjøre at jeg sitter i finanskomiteen, som ikke er det letteste stedet å markere seg. En kommer litt "på hælane", sier Holthe.

I samme komité sitter de mer profilerte Frp-erne Gjermund Hagesæther og Hans Andreas Limi, og Holthe mener dette gjør det vanskeligere for ham å trenge gjennom lydmuren.

— Mange ganger ringer noen fra mediene og jeg har et møte med en journalist, men det kommer aldri noe på trykk. Kanskje er jeg for forsiktig og burde spissformulere meg mer. Men jeg er ikke bygd sånn, sier stortingsrepresentanten.

Her er toppen av Retrievers liste, sortert etter antall medieoppslag:

Abid Raja, 6318

Rasmus Hansson, 6091

Ola Elvestuen, 4207

Sveinung Rotevatn, 3619

Iselin Nybø, 1988

Pål Farstad, 1801

Erlend Wiborg, 1571

Hans Fredrik Grøvan, 1570

Torgeir Knag Fylkesnes, 1530

Ketil Kjenseth, 1524

PROFILERT: Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne er fornøyd med god plassering på Retrievers liste over hvilke ferske stortingsrepresentanter som har vært mest synlige i mediene siden valget i 2013.
Braastad, Audun