— Hvis Oslo kommune hadde gjort jobben sin, så hadde gata vært fysisk stengt for biltrafikk allerede i 2007-2008, sier Rigmor Aasrud til VG.

Aasrud er den statsråden som har ansvaret for sikring av regjeringens bygninger.

I begynnelsen av august ble det kjent at Politidirektoratet advarte mot den åpne Grubbegata allerede i 2004. Innen september i år skulle den endelig stenges for trafikk. Også Politiets sikkerhetstjeneste (PST) advarte mot bombefaren i Grubbegata gjentatte ganger, ifølge NRK.

Vil ha møte

Aasrud sier hun ikke legger skylden på Oslo kommune for selve terrorangrepet, og at det er gjerningsmannen alene som har ansvaret.

Men hun er oppgitt over at Oslo kommune mener staten burde grepet inn og vedtatt en statlig reguleringsplan, og at Statsbygg har somlet.

— Det er veldig skuffende å se hvordan flere Høyre-politikere i Oslo har forsøkt å skyve ansvaret fra seg, sier Aasrud.

Aasrud planlegger nå et møte med kommunen for å sikre et bedre samarbeid når Regjeringskvartalet skal gjenreises. Hun har følgende forklaring på hva hun mener gikk galt:

— I ettertid fremstår det som helt utrolig at bystyret krevde en stor bebyggelsesplan for å sette opp en enkel sperring i gaten. Dette vedtaket alene tok 25 måneder å gjennomføre, sier hun.

Vil ikke diskutere ansvar

Byråd for byutvikling i Oslo, Bård Folke Fredriksen (H), sier til avisa at det var Ap og SV i bystyret som sto bak forslaget om en bebyggelsesplan.

— Jeg ønsker ikke å delta i en diskusjon om ansvar. 22. juli-kommisjonen bør vurdere om det bør på plass raskere saksbehandlingsregler i slike sikkerhetssaker enn det dagens plan- og bygningslov åpner for, sier han.