Da den 90 år gamle Tromsø-kvinnen døde, oppdaget datteren at moren i 20 år betalte sammenhengende leie for TV fra Thorn. Utgiftene beløper seg til rundt 70.000 kroner.

— Bondefangeri og kynisk utnytting. Etter mitt syn har selskapet på en skammelig måte utnyttet et gammelt menneske som ikke har skjønt hvor dyrt det i lengden var, sier datteren Marit Mæhle til avisa Nordlys.

Tirsdag troppet utleieselskapet Thorn opp for å hente det siste apparatet som kvinnen betalte på de siste fem årene av sitt liv. Dette var det tredje apparatet Tromsø-kvinnen byttet til seg, uten noen gang å benytte seg av ordningen der du etter fem års leie overtar apparatet for en minimumspris.

— Vi gir ikke automatisk tilbud om dette, og jeg kan ikke ordrett gjengi hva som har blitt sagt til henne. Jeg regner med at hun fortsatt følte seg mest komfortabel med fortsatt leie, sier butikksjef Hans Lyngmo ved Thorn i Tromsø.

Han vedgår at den 90 år gamle kvinnen har betalt mye i sitt langvarige kundeforhold, men føler seg trygg på at hun verdsatte serviceavtalen som følger med leieavtalen.

— Vi var ofte på besøk hos henne, støvsugde TV-apparatet og byttet batterier i fjernkontrollen, sier Lyngmo til Nordlys.

Datteren sier at servicen umulig kan stå i forhold til alt moren har punget ut med.

— Hadde mor blitt skikkelig forklart at hun kunne kjøpe TV-en for en billig penge, istedenfor å stå i livslang gjeld til Thorn, er jeg sikker på at hun hadde gjort det, sier Marit Mæhle.