Husker du de helsides annonsene fra forsikringsselskapet If for noen måneder siden? Der selskapet søkte kverulanter, surpomper, paragrafryttere og mye annet folk flest ikke vil bli beskyldt for å være?

Vel, ikke alle ser slik på det. Personalavdelingen hos If måtte nemlig hyre inn ekstrahjelp for å ta unna alle henvendelsene og søknadene. De første dagene satt 8-10 personer på heltid og svarte på henvendelser. Telefonen ble sprengt.

Til slutt satt selskapet igjen med mellom 5200 og 5500 søkere.

— Fryd å lese søknadene

— Mange sendte søknader så fargerike og flotte at det var en fryd å lese, forteller informasjonsdirektør Jack Frostad.

— En dame skrev at mannen hennes sa hun burde søke siden alle karakteristikkene passet på henne ...

Rundt 30 av søkerne ble vurdert nærmere, og nå er tre kvinner og tre menn engasjert: En pensjonist, en russ som skal begynne å studere jus, en flygeleder, en selvstendig næringsdrivende, en fengselsbetjent og en dyrlege. En av dem er fra Bergen.

Frostad vil ikke gi oss noen navn fordi valgprosessen akkurat er ferdig, og ingen av de nye regelrytterne er blitt forberedt på offentlighet.

Kan avgjøre saker

— Disse personene skal sitte i et panel som skal vurdere klager fra kunder som er uenig i saksbehandlerens vurdering av en forsikringssak. Panelet kan avgjøre saker til både kundens og selskapets fordel, eller de kan sende saken tilbake til en ny vurdering hos saksbehandleren sammen med noen signaler om hva det bør legges vekt på, sier Frostad.

I tillegg til disse seks, sitter det en If-ansatt i panelet. Frostad forteller at panelet også skal gi råd om hvordan selskapet skal kommunisere med kundene, ikke minst hvordan vilkårene kan beskrives så lettfattelig og presist som mulig. Panelet skal ha møte en dag hver måned. If har hatt ordningen i vel to år.