I dag er det en omvendt ordning. Bare de som aktivt oppsøker Posten og skriver under på at de ikke vil ha tilsendt reklame og får med seg et «Reklame. Nei takk»-klistremerke hjem til postkassen slipper å få reklame i posten.

Det er organisasjonen Grønn Hverdag som står bak kampanjen på nettsiden Neitakk.no.

– Det er lenge siden jeg har sett en kampanje som har samlet flere underskrifter enn dette på så kort tid, sier Svein Gunnar Karlstrøm regionleder i Grønn Hverdag.

– Vi håper politikerne legger merke til kampanjen og gjør grep med hensyn til markedsføringsloven, sier Karlstrøm.

Forrige uke gikk Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten hardt ut mot kampanjen i et debattinnlegg som sto på trykk i Dagens Næringsliv.

– Får de gjennomslag vil det få alvorlige konsekvenser for posttjenestene her i landet, for små og store næringsdrivende og for mange arbeidsplasser i Posten. Det vil skje uten vesentlig miljøgevinst, skriver Gjølme.

– Hvis Posten ser på det å distribuere 40.000 tonn uønsket papir som et viktig samfunnsoppdrag, er det flere enn Grønn Hverdag som bør være bekymret. Det er en dårlig forretningsidé å satse på distribusjon av et uønsket produkt, som bidrar til 40.000 tonn unødige CO2-utslipp, sier Karlsen.