Posten blir mer og mer forretningsorientert, og skal nå tjene 30 millioner kroner på å ta betalt for ettersending og oppbevaring av post. Fra 10. juni vil ettersending av post koste deg 100 kroner for en uke, 150 kroner for to uker, og 200 kroner for inntil fire uker.

250.000 får ettersendt post

En kvart million mennesker benytter seg årlig av Postens tilbud om ettersending og oppbevaring av post. Behovet er størst i sommermånedene juni, juli og august. Oppbevaring av post koster litt mindre enn ettersending, 90 kroner per uke, og økende etter hvor lang tid det er snakk om.

Mens denne tjenesten var gratis i "gamle dager", innførte Posten en delvis betalingstjeneste i fjor. De som brukte e-post eller ringte inn ønsket om ettersending måtte betale for det, mens de som fylte ut blankett på postkontoret fikk tjenesten gratis.

Forretningsmessig

Nå blir ingenting gratis lenger. Du må betale for ettersending eller oppbevaring, uansett hvordan du bestiller tjenesten.

— Dette gjør vi i tråd med Stortingets intensjon om at Posten skal drive forretningsmessig, og at vi ikke skal kryssubsidiere ulike tjenester. Kundene våre betaler med andre ord det tjenesten koster, sier konserndirektør Lars Tendal i Posten Norge BA til NTB.

Til gjengjeld tilbyr Posten en mer fleksibel tjeneste enn den gang da alt var gratis. Nå kan du bestille ettersending så sent som tre dager før ferien, og husstandens ulike medlemmer kan få posten til forskjellige steder. Dessuten gir Posten en kvalitetsgaranti som gir deg pengene tilbake om de ikke leverer som avtalt.

(NTB)