Det viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall for 2013.

— Vi har lagt bak oss et tøft og vanskelig år med et dramatisk oppsving i antall drepte. Vi har ingen klar og enkel forklaring på at vi har fått 46 flere drepte på veiene. Fagfolkene snakker om naturlige statistiske variasjoner, men det er ikke en god nok forklaring. Denne dramatiske utviklingen må stoppes, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Det er spesielt siste halvår i 2013 som har dratt opp ulykkesstatistikken. Siden juli har alle måneder bortsett fra november hatt markant flere omkomne i trafikken enn året før.

— Dette er mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, kolleger, venner og lokalsamfunn, sier veidirektøren.

Fart og rus

Han forteller at Vegvesenet nå arbeider med å analysere ulykkene.

— Så langt ser vi flere utforkjøringer, flere møteulykker og flere dødsulykker blant personer over 45 år enn tidligere. Manglende bruk av bilbelte er fortsatt markant. Mens 95 prosent av alle bilførere bruker bilbelte, er det over 40 prosent av de som omkommer i trafikken som ikke har brukt bilbelte, sier Gustavsen.

I tillegg til manglende bruk av sikkerhetsutstyr bidrar fart og rus sterkt til mange dødsulykker.

— Vi ønsker å påvirke folks holdninger gjennom å satse mer på trafikksikkerhetskampanjer spesielt knyttet til høy fart og manglende bilbeltebruk. Vi vil også ha mer midtrekkverk og fysiske tiltak mot utforkjøringsulykker, sier veidirektøren.

Nye tiltak

Sammen med Politidirektoratet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunen og de største bykommunene skal Statens vegvesen på nyåret legge fram en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet for 2014-17.

Planen bygger på Nasjonal transportplan og et ambisiøst etappemål om maksimalt 500 omkomne og hardt skadde i 2024.

— Det blir viktig å målrette tiltakene slik at vi får snudd utviklingen. Vi må tilbake i den positive trenden med færre drepte og skadde i trafikken, understreker veidirektøren.

I 2011 døde 168 mennesker på veiene, i 2012 var det 145.

— Risikoen for å bli drept eller hardt skadd i trafikken er fortsatt historisk lav, men vi skal videre, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen. (©NTB)