Aksjonen har allerede innkassert nærmere 14 millioner kroner, nesten en million mer enn på samme tid i fjor.

— Vi var veldig spente på årets aksjon med tanke på finanskrisen. Lørdag morgen hadde vi fått inn nesten 14 millioner kroner. Det viser at rusproblematikken engasjerer mange. Jeg tror mange nordmenn føler årets tema som nært, sier informasjonssjef for TV-aksjonen Anita Daae til NTB.

Fjorårets aksjon satte ny giverrekord med 238 millioner kroner, og de foreløpige tallene kan peke mot enda høyere inntekter i år.

Mange bøssebærere

TV-aksjonen Blå Kors skal hjelpe barn og unge som lider under voksnes rusmisbruk. Aksjo-nens mål er å skape større åpenhet og bevissthet om rusmisbruk slik at flere barn får hjelp.

— Vi har allerede kommet veldig langt i forhold til å skape større åpenhet om rusmisbruk. Te-maet har fått mye oppmerksomhet i media i forkant av aksjonen, sier Daae.

Hun forteller at mange har engasjert seg som bøssebærere, og at alle forberedelser går etter planen.

— Vi har hatt en god tilstrømning med bøssebærere. Hvis alle som har meldt seg, går, og vi holder denne farten, er vi snart i mål, sier Daae.

Stort engasjement

Daae forteller om stort engasjement og mange arrangementer i forbindelse med aksjonen. Lørdag kunne folk blant annet delta i stilettløp i Oslo sentrum. Ved å løpe 50 meter på høye hæler kunne publikum være med på å støtte aksjonen.

TV-aksjonen har også fått inn en rekke spennende auksjonsobjekter. På QXL kan folk by på en gjesteplass i TV-programmet Nytt på nytt, foredrag av Nils Arne Eggen eller Knut Jørgen Røed Ødegaard og boblen fra programmet Autofil. Også bommen fra Holmenkollen blir auk-sjonert bort til inntekt for Blå Kors.

TV-aksjonen, som eies av NRK, er verdens største innsamlingsaksjon på TV. 100.000 bøsse-bærere besøker 1,8 millioner husstander søndag.