— Veldig kjedelig at slikt skal skje, særlig i disse juletider, sier Leo Berbu, administrerende direktør i reiseselskapet Apollo.

Han begrunner den ufrivillige ferieforlengelsen slik: Et teknisk problem på flyet utelukket at det kunne lette fredag formiddag. En reparatør ble fløyet over fra Gran Canaria. Han måtte imidlertid melde pass i løpet av gårsdagen. Derfor måtte et par reparatører sette seg på flyet fra Oslo til Gran Canaria lørdag, for deretter å ta et lokalt fly til Lanzarote.

Sent lørdag kveld fikk passasjerene beskjed om at flyet vil gå i dag klokken 10.30.

— En ny del må byttes på vingen, og det tar litt lengre tid enn forventet. Det er også av hensyn til passasjerene at vi går om morgenene, i stedet for midt på natten, sier Berbu.

Han forsikrer at det er sjelden slikt skjer med SAS-maskiner, som de bruker flere ganger i uken til Kanariøyene. Ifølge Berbu fungerte ikke en klaff på den ene vingen.

Johnny Nordstrøm er en av dem som egentlig skulle vært vel hjemme i snø og kulde i Bergen.

— Vi var på flyplassen både fredag og lørdag morgen. Så det har vært litt styr, ja, sier han.

Da passasjerene ble sendt tilbake fra flyplassen, ble de sjekket inn på hotell. Der fikk de lunsj og middag fredag.

— Apollos representant har tatt godt vare på oss iallfall, sier han.

Ekstrautgiftene Apollo får ved å holde kost og losji for passasjerene dekkes av SAS, opplyser Leo Berbu.

Han sier passasjerene vil få ett reisedøgn i erstatning,. Det vil si at de med en ukes ferie får refundert 1/7-del, mens de som har vært vekke i to uker får refundert 1/14-del av reisen. I tillegg vil folk kunne få dekt eventuelle tapt arbeidsfortjeneste.