Alvoret ble understreket av at operatørene hørte skudd i bakgrunnen, skriver VG.

Den første telefonsamtalen kom klokken 17.24.09.

— Den lød: «Det er en politimann og han skyter vilt rundt seg», forteller Inger-Lise Hallgren, avdelingssjef for prehospitale tjenester i Vestre Viken helseforetak.

Ekstrem situasjon

På AMK-sentralen forsto de at skytingen på Utøya var en ekstrem situasjon og at vanlige prosedyrer ikke kunne følges.

— I slike situasjoner prøver vi vanligvis å holde linjen lengst mulig, men vi så alle som sto i klø for å få svar og måtte prioritere å snakke med flest mulig, sier Hallgren.

Hilde Fredriksen er stedfortredende leder på AMK-sentralen som samlokaliserer Buskerud politidistrikt og brannvesenet. Hun beskriver den ekstreme situasjonen operatørene var oppi, når de så rolig som mulig måtte fortelle at de måtte gjøre samtalene korte.

— Samtidig tenkte jeg; tenk om jeg er den siste personen de snakker med. Jeg prøvde å være hyggelig, sier hun.

- Måtte be ham bli liggende

Hun sier at situasjonen som ble beskrevet, var så ekstrem at ingen vanlige råd hadde gyldighet.

— En som ringte, lå sammen med døde. Jeg måtte bare be ham bli liggende for ikke å tilkalle skytterens oppmerksomhet, sier Fredriksen.Operasjonsleder Inger Marie Hæhre ble kalt inn for å koordinere hjelpen til de sårede.

— Det var veldig spesielt å plutselig lede den største redningsaksjonen i Norge i fredstid, sier hun. Hun beskriver at AMK fikk kalt inn ambulanser fra hele Østlandet.

— Alle meldte seg til tjeneste. Leger rykket ut på sykehusene, og sykehusene gjorde seg klare til å ta imot skadede, sier hun.