Nesten alle elevene som ikke har møtt opp til skolestart, har minoritetsbakgrunn, viser en undersøkelse Dagsavisen har gjort ved Oslos 144 grunnskoler på barne— og ungdomstrinnet.

– Ingen vet hvilke forhold disse barna lever under. Mange befinner seg hos slektninger i utlandet, mens foreldrene er i Norge. Verken skole eller barnevern har mulighet eller ressurser til å finne ut hvordan disse barna har det. Dette til tross for at vi snakker om norske barn, sier Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF).

Undersøkelser skolene selv gjør, bekrefter at mange av barna befinner seg i foreldrenes hjemland. I de tilfellene skolen kommer i kontakt med foreldrene, blir sykdom og problemer med å skaffe flybilletter, ofte oppgitt som årsak til at barna ikke kommer hjem til Norge.

Samtidig velger noen innvandrerforeldre bevisst bort norsk skole. Ifølge en rapport fra Høyskolen i Oslo i fjor mente pakistanske foreldre at barna ville være best tjent med å gå på engelskspråklige eliteskoler, koranskoler og skoler drevet av det militære i foreldrenes hjemland.

Fleischer er enig i rapportens konklusjon om at ungdom som har hatt kortere eller lengre opphold på skoler i foreldrenes hjemland, sliter når de kommer tilbake til Norge.

Oslo-skolene har totalt 50.000 elever i grunnskolen, hvorav 18.000 har minoritetsbakgrunn.