Hun har fagbrev som industrimekaniker og søkte jobben da hun så annonsen i BT. Hun ble ansatt og trives godt i det mannsdominerte miljøet på Hordvikneset.

— Det kan være greit å prøve noe nytt, og så har jeg jo fagbrevet. Jeg har ikke angret, sier Line Tveten Omdal.

Nå har ikke Rolls-Royce Marine AS Engines Bergen lenger nok med de 100 som fikk jobb i januar. Cirka 1200 søkte på jobbene. Nå skal de ha ytterligere vel 60. De fleste skal jobbe i produksjonen.

Dermed kommer antall ansatte opp i rundt 630, pluss innleide.

Og det trengs. Mens Rolls-Royce sin motorfabrikk på Hordvikneset i 2004 leverte 82 diesel- og gassmotorer, blir tallet i år 165 og neste år anslagsvis 230 til 240.

I tillegg kommer en utstrakt produksjon for levering av reservedeler til motorer i drift.

Rekord i ordrereserver

Totale ordrereserver for øyeblikket er hele 1,35 milliarder kroner. Det er rekord gjennom alle bedriftens 60 år.

Omsetningen i fjor var vel en milliard kroner. I år blir den rundt 1,2 milliarder, mens den er beregnet til 1,8 milliarder kroner neste år.

Driftsresultatet i 2004 landet på 53 millioner i pluss. Hittil i år ligger driftsresultatet på omtrent det samme.

De største pengene kommer fra serviceoppdrag i ettermarkedet.

Tre skift dag og natt

Det har formelig eksplodert. De enorme bestillingene av forsyningsskip har ført til at motorfabrikken nå produserer over tre skift, ofte syv dager i uken.

I går fikk bedriften ordre på motorer til forsyningsskip nummer 500 av Rolls-Royces egenutviklede type UT. Den er bestilt ved Aker Yards av Island Offshore i Ulsteinvik. Cirka 60 prosent av kontraktssummen gjelder utstyr fra Rolls-Royce, inkludert motorene fra Bergen.

Jubileet ble skikkelig markert med bløtkake og «nokke attåt» for de ansatte i kantinen.

Sprengt kapasitet

De store produksjonshallene på Hordvikneset er i ferd med å bli sprengt, og det ominnredes og flyttes inne i hallene. Men foreløpig er det ingen planer om å utvide bygningsmassen.

Senior personalkonsulent Svein Gunnar Oppedal ser imidlertid ikke bort fra at det tvinger seg frem. Alternativet er å øke bruken av underleverandører, altså å sette ut mer produksjon til andre.

Det store spøkelset er at bedriften ikke får tak i nok kvalifiserte fagfolk. Dette gir en utfordring for dem som steller med internopplæringen. Den må imidlertid gjøres mer omfattende og bedre.

Økt effektivitet

Direktør Lutz Liebenberg er glad for at bedriften stadig blir mer effektiv. Han kan berette om en reduksjon i den tiden det tar å bygge en motor med 36 prosent sammenliknet med for få år siden. I dag bygges en motor på rundt 1000 timer.

Klubbleder i Fellesforbundet med rundt 300 medlemmer å passe på, Cathrine Ulvøy, deler bekymringen når det gjelder å få tak i fagfolk.

— Det er et problem at yrkesskolene reduserer utdanningen av fagfolk i mekaniske fag. Her må det gjøres noe, mener Ulvøy.

ØRJAN DEISZ
ØRJAN DEISZ