— Det viktigste er at bilen er lett og at den har en aerodynamisk form. Vi bruker også hydrogenbrenselscelle til å danne elektrisk energi, sier Herland.

Studenten lager den ultralette bilen som en del av den avsluttende masteroppgaven på NTNU der han studerer produktutvikling og materialer.

Sammen med flere medstudenter er målet å vinne Shell Eco-marathon i Frankrike i mai. Konkurransen går ut på å kjøre lengst mulig på minst mulig brennstoff. Går alt etter planen kommer Herland og de andre NTNU-studentene til å stille med en bil som veier 60 kilo.

— Laget vårt er bredt satt sammen og vi har svært god kompetanse på det vi holder på med. Derfor regner vi faktisk med å vinne, sier bergenseren til tross for at de konkurrerer med 200 lag fra høyskoler og universiteter i hele Europa.

De elleve studentene som utgjør det norske laget har jobbet med bilprosjektet siden august i år. De er i ferd med å avslutte designbiten og skal snart begynne å bygge selve bilen.

Bortsett fra hydrogenbrenselen er det lite ved den superlette bilen som kan overføres til vanlige kjøretøy. Herland tror likevel at han vil ha stort utbytte av prosjektet når han skal ut i jobb etter utdanningen.

— Det tverrfaglige arbeidet gir meg en veldig god erfaring som jeg kommer til å ta med meg videre, sier han.

AERODYNAMIKK: Oddvar Herland, Emil Jahren og Lars Ivar Bjugstad forbereder seg på å bygge den superlette miljøbilen.
Gaute Iversen