— Den tekniske kjøreopplæringen er blitt nedprioritert, sier lederen for Autoriserte trafikkskolers landsforbund.

— Sett på varsellysene når du ser føttene mine, sier kjørelærer Geir Frode Lunden.

På en parkeringsplass utenfor sentrum øver han og 17-åringen Joachim Amundsen Bognøy på rygging. Først når Lunden er ni meter bak bilen kan eleven se hele læreren sin.

  • Slike øvelser viser hvor lite man ser når man rygger, sier Lunden.

Flere nordmenn kunne nok ha trengt en slik øvelse. Ifølge tall hentet inn av If Skadeforsikring, er 18 prosent av alle innmeldte trafikkskader ryggeskader.

Hver time, året rundt, rygger fem nordmenn på noe.

Artikkelen fortsetter under grafikken...

Nedprioritert

— For 15 år siden var fokuset på det biltekniske mye viktigere i kjøreopplæringen. Da var nok ryggeopplæringen mer prioritert, sier leder for Autoriserte trafikkskolers landsforbund, Tor Inge Soma.

Han tror sikkerhetsperspektivet ved bilkjøring kan ha ført til en nedprioritering av det mer tekniske.

  • Før terpet vi generelt mer på ting som rygging, lukeparkering og bakkestart. Nå øver vi mer på å lese trafikkbildet, sier han.

Soma tror at endringen kan få ned antallet store ulykker og personskader, men også at den er med på å forklare det høye antallet ryggeskader.

  • Folk holder for liten avstand når de kjører bil, og derfor går ryggeskader og påkjøring bakfra igjen i skadestatistikken, sier han.

Unngå kjøpesentre

  • Ryggeskadene er ofte et stressbarometer og et bilde på en travel hverdag. De skjer gjerne der sjåførene er godt kjent. Da senkes konsentrasjonen fordi vi har kjørt der «tusen ganger» før, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring.

Parkeringsplasser, særlig på kjøpesentre, ruver på toppen av ryggeskadelistene.

  • Jeg har mange elever som sliter med rygging. Rygging, vending og parkering er krevende for mange, sier kjørelærer Lunde mens eleven hans rygger fra en oppmerket plass og til den neste.
  • Ja, hvordan synes du at det gikk selv?
  • Greit nok. Men jeg kom litt ut av kurs, medgir Amundsen Bognøy.

Han synes ryggingen går fint, men strever i likhet med svært mange andre med å parkere trangt.

Kjørelærer Lunde mener nordmenn bør bli flinkere til å gå ut av bilen for å sjekke avstander når de er usikre. Selv unngår han å parkere på uoversiktlige steder, for eksempel rett utenfor kjøpesentre.

  • Steder med mange barn skal man alltid passe seg for. Vi ser jo i statistikken at mange rygger på egne familiemedlemmer fordi de ikke så dem bak bilen, sier han.

Dårlig samvittighet

Soma fra Autoriserte trafikkskolers landsforbund mener at ryggeopplæringen ikke er omfattende nok.

  • Jeg har litt dårlig samvittighet for at vi ikke terper mer, sier han.

Skulle han ha gitt kjøreopplæringen større ressurser ville han imidlertid ikke brukt dem på ryggeopplæringen.

  • Da ville jeg heller ha gjeninnført mørkekjøringen. Nå er elevene bare deltakere, mens de før kjørte i mørket selv, sier han. I motsetning til mer ryggetrening tror Soma at mørkekjøring kunne fått ned personskadene. Har du trøblet med rygging? Del dine erfaringer her.
Helge Sunde