— Det har vært en fryktelig tung dag for oss i Ryfylke Shipping. Våre tanker går naturligvis til familien til den savnede kapteinen, sier styreleder Flesjå til Aftenbladet.

Både han og daglig leder Stephan Dickenson har hatt noen tunge timer på kontoret i dag mens de har forsøkt å skaffe oversikt over hva som skjedde da lasteskipet "Finnøyglimt" forliste i natt. Kapteinen på båten er fortsatt savnet, mens de to andre er reddet og i god behold.

— Vi har folk på vei til Haugesund for å hente de to overlevende. Nå skal vi gjøre det vi kan for å støtte dem og ikke minst familien som fortsatt venter på svar, sier Flesjå.

Operasjonssentralen i Haugaland og Sunnhordland politidistrikt opplyser lørdag kveld at søket nå dreier seg om å finne en antatt omkommet, og at det kan bli aktuelt å gå ned til skipsvraket på mandag.

Skjedde på åpent hav

Ulykken skjedde langs en åpen havstrekning mellom Slettå og Ramsholmene, i nærheten av fylkesgrensen mellom Hordaland og Rogaland.

Hovedredningssentralen fikk melding om at skipet hadde problemer klokken 23.38 og skipet kantret i løpet av svært kort tid. Klokken 23.45 meldte kapteinen fra om at skipet hadde slagside, og ti minutter senere var det ikke lenger mulig å oppnå kontakt.

— Hvis kapteinen fortsatt befinner seg i havet, er dessverre sjansene små for å finne ham i live. Nå er håpet at han har klart å svømme i land et sted, sier redningsleder Johan Mannsåker ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til Aftenbladet.

Alle fra Polen

Alle de tre på skipet er polske statsborgere, og familiene er kontaktet gjennom Kripos med assistanse fra den polske ambassaden i Oslo.

— Det er selvfølgelig vanskelig når familiene deres ikke befinner seg i Norge, sier Flesjå.

Lasteskipet "Finnøyglimt" er 48 meter langt og brukes vanligvis til frakt av grus og pukk. Det er et av tre skip som er eid av rederiet Ryfylke Shipping.

Flesjå bekrefter at "Finnøyglimt" tidligere har gått på grunn to ganger, i 2007 og 2009. Det er fortsatt ikke klart hva som forårsaket problemene.

— Jeg tviler på at det er noen sammenheng mellom tidligere episoder og denne. Sist var det grunnstøtinger. Det er det ikke denne gang. Skipet er selvfølgelig godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Det er det eneste jeg kan si foreløpig, sier Flesjå.

Omfattende søk

Det pågår fortsatt søk i området med kystvaktfartøyene Bergen og Ålesund, en redningsskøyte og flere handelsskip. Fartøyene har vært i søk i flere timer og søker henholdsvis fra Haugesund mot nord og motsatt vei med utgangspunkt i havariområdet. Et helikopter deltok i letingen tidligere på natten, men det måtte ta en pause tidlig lørdag morgen.

Også to hundeekvipasjer fra Norske Redningshunder og frivillige letemannskaper deltar i strandsøk og med søk fra lettbåter inne ved land. Også småfly fra Kystverket og hurtiggående redningsbåter fra det private sikkerhetsselskapet ResQ deltar i søket.

— Hittil har vi dessverre bare funnet vrakrester fra skipet, sier redningsleder Mannsåker.

Dårlig vær

Natt til lørdag blåste det nordøstlig kuling i området, men det er uklart om været har sammenheng med forliset. Hovedredningssentralen ønsker ikke å vurdere faren for forurensing, men opplyser at denne typen fartøyer gjerne har mellom 20 og 35 tonn diesel om bord. Området hvor skipet gikk ned, skal ikke være langt unna stedet hvor hurtigbåten M/S Sleipner forliste for tolv år siden.

VENTER: Styreleder Nils Petter Flesjå jobber med å få oversikt over hva som ksjedde da lasteskipet forliste i natt.
KRISTIAN JACOBSEN