— Vi mener at vi har et anerkjent pedagogisk alternativ, med problembasert læring, sterk elevmedvirkning og prosjektorganisering av oppgaveløsningene, skriver Eikeland i en e-post til BT.

— Men hva er formålet med å drive skolene, hvis det ikke er å tjene penger?

— Å lage en annerledes og bedre skole, som norsk ungdom vil ha. Dessuten mener vi at valgmuligheter mellom alternativer er en verdi i seg selv.

Eikeland har tidligere avvist at eierne planlegger å ta ut utbytte via underselskaper. Han sier at alle innkjøp blir gjort i det åpne markedet.

Kunnskapsminister Øystein Djupedal er ikke imponert over John Bauers pedagogiske alternativ.

— Det kan neppe kalles en anerkjent pedagogisk retning. Dersom John Bauer vil drive flere skoler, må de undervise etter alternative læreplaner som blir godtatt av Undervisningsdirektoratet, sier han.

Montessorri-skoler og Steinerskoler er to slike retninger som vil få tillatelse, i tillegg til religiøse skoler.