— Dette er helt klart en sabotasje, sier stortingsrepresentant Aksel Hagen.

Mandag kveld videreformidlet den norske delegasjonen på «Freedom flotilla II», som skal reise til Gaza med nødhjelp, at roret på båten var kuttet av og at turen blir forsinket med et par dager.

Hagen er en av de norske som skal delta på seilasen fra Athen i Hellas til Gaza.

De syv norske aktivistene som skal delta på den såkalte Freedom Flotilla II forbereder nå båt og mannskap på turen til Gaza.

To stortingsrepresentanter og tidligere Rødt-leder Torstein Dahle er blant passasjerene som trosser norske myndigheters råd om å ta seg inn i Gaza sjøveien.

— Vi er ikke kjent med noen sabotasjehandlinger, og vi kommenterer heller ikke slike påstander, Bjørn Herman, kaptein og pressetalsmann for den israelske hæren til Aftenposten.no.

Propellakselen er saget av

— Torstein Dahle fikk en tekstmelding fra våre greske venner, som vi deler båt sammen med, der de forklarte hva som hadde skjedd, forteller Hagen.

Til Dagbladet forteller Rødt-profilen Torstein Dahle, som er leder og talsmann for den norske delegasjonen, at propellakselen på passasjerbåten er saget av.

- Ikke overraskende

— Dette har skjedd under vann så det må ha blitt brukt dykkere, hevder Dahle overfor Dagbladet og mer enn antyder at det er Israel som står bak.

Hagen sier det er ventet at båtene utsettes for sabotasjehandlinger.

— Veldig beklagelig, irriterende og ikke overraskende. Slike hendelser forsinker oss, og påfører oss unødige kostnader, sier Hagen til Aftenposten på telefon fra Athen.

Han betegner også møtet med det greske byråkratiet, som stadig påpeker flere mangler ved båtene, som en annen form for sabotasje der målet er å stoppe konvoien fra å reise til Gaza.

Vil stanse flåten

Israelske myndigheter har sagt de vil stanse konvoien dersom den forsøker å bryte blokaden til Gaza, hvilket er målet med hele konvoien.

— Varene de har ombord er velkommen inn til Gaza som alle andre varer, men de må gjennom en sikkerhetsinspeksjon. Det går mange lastebiler inn til Gaza hver dag, og med få restriksjoner, De restriksjonene vi har, er på sprengstoff og utstyr til å fremstille sprengstoff, sier Bjørn Herman til Aftenposten.no.

Han forklarer at årsaken sjøblokaden er at Hamas bruker sjøveien til å smugle våpen og ammunisjon.

— Det er en sjøblokade for å hindre smugling av våpen og ammunisjon som blir anvendt mot Israel, sier Herman.

På egne nettsider har den israelske marinen lagt ut treningsvideoer der de øver på «ikke-dødelige taktikker» for å borde og stanse konvoien.

Går bort fra trusler om visum-nekt

Israelske myndigheter har tidligere truet medier som vil dekke flotiljen med at de vil bli nektet innreise i Israel.

Dette skal de nå ha gått bort ifra.

Israels statsminister Benjamin Netanyahu skal selv ha grepet inn og stoppet trusselen.

— Statsminister Benjamin Netanyahu hørte om innreise-trusselen på nyhetene og har bedt om at beslutningen skal reevalueres, ettersom den er problematisk, sier Israels visestatsminister Moshe Ya'alon, ifølge Jerusalem Post.

I 2010 ble ni aktivister drept, og flere soldater såret, da den tyrkiske aktivistskipet Mavi Marmara ble stoppet.

Aftenposten har vært i kontakt med israelske militære myndigheter for å få en kommentar til sabotasje-påstandene, og venter på en tilbakemelding fra deres Europa-desk.